KlimaatCasino moet mbo-studenten prikkelen over klimaat
Mbo-studenten op een speelse en prikkelende manier kennis laten maken met onderwerpen als klimaat en duurzaamheid: dat is het doel van het KlimaatCasino. Joeri Reinders, universitair docent bij het Leiden University College, ontving een NWO-subsidie voor dit project.
Veel jongeren, waaronder mbo-studenten, hebben vragen over de impact van klimaatverandering op onze maatschappij. Toch blijkt het lastig deze doelgroep te bereiken: lange, wetenschappelijke artikelen slaan niet aan en websites worden weinig bekeken. Zo is het idee ontstaan van het KlimaatCasino: een Serious Game waarin jongeren quizvragen beantwoorden over het klimaat. Joeri Reinders: ‘Het project komt voort uit de KlimaatHelpdesk, een stichting waar ik in het bestuur zit. Dit is een vrijwilligersorganisatie van wetenschappers die vragen vanuit de samenleving beantwoordt over klimaatverandering. Een jaar geleden hebben we met Frank Goethals van Studio Tegenwind een spel gemaakt: het KlimaatCasino.’
Het idee van een casino is ontstaan omdat klimaatverandering een onderwerp is waarin kansen een grote rol spelen. Reinders: ‘Als je het over klimaatverandering hebt, gaat het vaker om de mogelijke risico's dan om concrete gebeurtenissen, maar mensen denken vaak niet zo. Wij willen stimuleren dat mensen juist wél gaan nadenken over wat de mogelijke risico's zijn. Het is bijvoorbeeld ook heel relevant om te kijken wat de kans is dat de zeespiegel met drie of vier meter stijgt, juist omdat de gevolgen daarvan veel groter zouden zijn.’
De klimaatcroupier en de klimaatwetenschapper
In het KlimaatCasino nemen spelers plaats bij een klimaatcroupier en een klimaatwetenschapper om meerdere quizvragen over klimaatverandering te beantwoorden. De spelers kunnen fiches inzetten, waarmee ze aangeven hoe zeker ze van hun antwoord zijn. Reinders: ‘Het inzetten van de fiches is het casino-tintje dat we aan het spel hebben gegeven. Spelers kunnen bijvoorbeeld 15 fiches inzetten als ze heel zeker zijn van hun antwoord. Als het goed is, dan verdubbelen we de inzet. Als het fout is, dan nemen we de fiches in.’
Met het geld van de beurs (ongeveer 50,000 euro) wil Reinders het KlimaatCasino verder ontwikkelen: ‘Er moet een bordspel-vorm komen, zodat we het spel breder kunnen uitzetten. Een student-assistent gaat ons helpen met het ontwikkelen van de vragen en Frank Goethals van Studio Tegenwind gaat weer over het ontwerp. Ook moeten we het spel natuurlijk testen: dit willen we met een testpanel doen, maar we willen ook kijken of we in Den Haag iets kunnen doen, omdat daar net een duurzaamheidsovereenkomst is ondertekend. Dat is misschien een leuk haakje voor ons.’
‘Het is belangrijk om bewustzijn te creëren onder mbo-studenten waarom hun beroepsgroep zo verandert’
Focus op mbo-studenten
Het is de bedoeling dat het KlimaatCasino uiteindelijk onder mbo-scholen wordt verspreid. Reinders: ‘We hebben om twee redenen specifiek voor deze doelgroep gekozen. Ten eerste zijn Mbo-studenten veel praktischer ingericht: het heeft geen zin om ze hele lange lappen tekst voor te schotelen. Een spel is veel interactiever. Daarnaast zijn mbo-studenten de mensen die uiteindelijk het meeste te maken gaan krijgen met de klimaattransitie: hun beroepsgroep gaat heel erg veranderen. Het is belangrijk om dan bewustzijn te creëren waarom dat zo is. Via het spel bieden we de studenten een mogelijkheid om met elkaar in discussie te gaan over wat ze zelf belangrijk vinden.’
‘De klimaattransitie is al lang begonnen’
Reinders vindt het belangrijk aandacht te besteden aan hoe er over klimaatverandering gecommuniceerd wordt naar het bredere publiek: ‘Klimaatverandering is een van de grootste uitdagingen waar we voor staan, niet alleen vanuit ecologisch oogpunt. De klimaattransitie is al lang begonnen en daar moeten we zoveel mogelijk mensen in mee krijgen, maar dan moet iedereen wel begrijpen wat precies het probleem is.’
Het slaan van de brug tussen wetenschap en de burger is een belangrijke, maar soms lastige taak: ‘Wetenschappers houden niet altijd rekening met hoe je goed communiceert naar het publiek. Niet iedereen kan het en niet iedereen wil er moeite in steken, maar het is wel heel belangrijk dat we met elkaar die moeite blijven doen, zeker over onderwerpen als het klimaat. Daarom moeten we nadenken wat voor toon we aanslaan en wat activerend werkt.’
Tekst: Nadine Louissen
Heb jij vragen over klimaatverandering? De KlimaatHelpdesk heeft een netwerk van ruim 300 wetenschappers die allerlei vragen over klimaatverandering beantwoorden: van vragen over de kledingindustrie tot vragen over klimaatstaken.
Bekijk de website van de KlimaatHelpdesk