Genomineerde Leidse Onderwijsprijs 2023: 'Elke les zegt iemand iets waar ik nooit aan gedacht heb'
Twee jaar geleden werd universitair docent Kirsty Rolfe genomineerd voor de Facultaire Onderwijsprijs. Nu is ze in de running voor het universitaire equivalent. 'Het is prachtig om studenten te zien opbloeien.'
Voor Rolfe is lesgeven tweerichtingsverkeer. ‘Mijn specialisme is literatuur uit de 16e en 17e eeuw, maar dat ik meer gelezen heb dan mijn studenten betekent niet dat wat zij opmerken in een tekst niet net zo waardevol is als wat ik opmerk', legt ze uit. 'Ik probeer in het eerste jaar echt over te brengen dat je een literatuurcriticus bent op het moment dat je de universiteit binnenkomt. Ik neem je alleen mee door een aantal technieken om daar beter in te worden.'
Rolfe besteedt in het bijzonder aandacht aan het zelfvertrouwen van haar studenten. 'Ik prijs ze veel, vertel ze dat ze heel interessante ideeën hebben, zelfs tot het punt dat ze niet geloven dat ik oprecht ben', lacht ze. 'Dat ben ik zeker wel. Ik vind het heel aardig van ze om naar college te komen, hun ideeën te delen en met de andere studenten te praten. Ik wil dat ze weten dat ik dat waardeer. Ik heb vaak het gevoel dat college geven inhoudt dat ik met een stel slimme, interessante mensen over interessante onderwerpen mag praten.’
‘Bijna theater’
Dit resulteert in colleges die Rolfes studenten omschrijven als 'bijna theater'. Het is waar', geeft ze toe. 'Ik gaf afgelopen semester collge in vroegmodern drama. Die teksten zijn gemaakt om opgevoerd te worden, niet om thuis in bed te lezen. Ik liet daarom clips van filmproducties zien, maar we lazen ook samen teksten. Dus ja, het was behoorlijk intens, maar de aanpak was zinvol voor dit soort teksten.
Een extra bonus: volgens Rolfe kan hardop lezen teksten minder imponerend maken. ‘Poëzie kan soms eng aanvoelen. Ik lees het dan vaak hardop en laat de studenten hetzelfde doen, omdat het dan ineens betekenis kan krijgen voor mensen. Ik ben wel bang dat we daardoor een nogal luidruchtige groep zijn.'
‘Wees jezelf’
Heeft de tweevoudig genomineerde voor de Onderwijsprijs een tip voor andere docenten? 'Speel in op je eigen kracht en persoonlijkheid. Toen ik begon met lesgeven, dacht ik dat ik autoriteit moest uitstralen, maar ik ben niet zo'n formeel persoon. In mijn dagelijks leven maak ik veel grapjes. Ik ben begonnen die in mijn colleges te verwerken en een soort overdreven versie van mijn persoonlijkheid te creëren.'
Fantastische concurrentie
'Ik vind het heel leuk dat dit tot de nominatie heeft geleid, ook omdat ik onder de indruk ben van de andere twee genomineerden. Zij zijn echt cool. Tijdens het nominatieproces moesten we een presentatie geven. Na afloop wilde ik dolgraag meer leren over netwerktheorie en de manier waarop ingewanden zich vormen.'