De geschiedenis van de criminaliteit tot leven gebracht
Na vijven is voor velen de dag voorbij. Niet voor deze gemotiveerde studenten van het Honours College Law. Met wat drankjes uit de kantine en het droppotje uit de Gevangenenpoort kunnen ze ertegenaan. Vanavond is de feestelijke afsluiting van hun vak, waarin de geschiedenis van de Nederlandse criminaliteit tot leven werd gebracht. ‘Het is niet alleen meer een zinnetje in een wetboek.’
‘Waar tekst tekort schiet’
In het honoursvak Misdaad en Straf in Nederland en Europa - Van de Middeleeuwen tot nu leren studenten over criminaliteit en de aanpak daarvan vanuit een historisch perspectief. ‘Binnen de criminologiewereld ligt de focus op het heden, terwijl de ontwikkeling ervan ook interessant is’, zegt hoogleraar criminologie Paul Nieuwbeerta, auteur van een boek over die ontwikkeling en docent van het honoursvak. Daarin nam hij de studenten wekelijks mee op excursie. ‘Musea presenteren een mooi verhaal waar tekst tekortschiet.’
Volgens Nieuwbeerta past een tentamen niet bij dit vak. Studenten kregen wekelijks opdrachten ter voorbereiding op de excursies. Ze werkten toe naar een bijzonder eindproduct: een historische atlas. Elk groepje dook in de geschiedenis van misdaad in een gekozen stad en maakte daar een atlas over. Studenten mochten zelf weten hoe: Nieuwbeerta gaf de kaders, zij vulden ze in. Vanavond presenteren ze enthousiast hun atlassen. Ook hier bepalen ze zelf in welk format.
‘Gezamenlijk vak’
Die vrijheid is de studenten goed bevallen. ‘De opdrachten werden ook leuker, omdat je minder remmen had’, geeft tweedejaars criminologiestudent Berber aan. ‘Daarbij leer je écht samenwerken. Je moet samen bedenken wat je met die vrijheid doet.’ Nieuwbeerta kijkt uit naar het nakijken van de atlassen. ‘Het is leuk om de creatieve invulling van studenten te zien. Bovendien is het daardoor echt een gezamenlijk vak geworden.’
"Je leert écht samenwerken" - student Honours College Law
De excursies naar musea en de gevangenis vielen ook goed in de smaak. ‘Het is heel leuk en ook weer iets anders’, zegt Berber. ‘Binnen je studie zit je bijna alleen maar in de collegebanken. Daar leer je stof, maar door musea begrijp je het ook echt.’ ‘Alle kennis spreekt tot de verbeelding’, vult tweedejaars rechtenstudent Wessel aan, ‘je duikt op die manier dieper in de materie.’ De verhalen van de bewakers zullen Wessel het meeste bijblijven. ‘Je leert ook over de gevolgen van de rechtspraak. Het is voor mij niet alleen meer een zinnetje in een wetboek.’
Intensief
De avond wordt afgesloten met een spannende pubquiz over het vak. De studenten bedanken Nieuwbeerta voor het lesgeven. Wanneer Nieuwbeerta vraagt naar de studielast van het vak, wordt het even stil. Het was een intensief vak, maar dat leverde wel diepgang op. Uiteindelijk zouden de studenten het programma niet aanpassen. Zeker de wekelijkse museumbezoeken hadden meerwaarde: het waren ervaringen waar woorden tekortschoten. De inhoud van het vak was dan ook niet tot zijn recht gekomen met een tentamen.
Tekst: Lin Kokshoorn
Foto's: Buro JP
'Kleinschalig en interactief'
Wat maakt honoursvakken als Misdaad en Straf anders dan anders? Claudia Bouteligier, coördinator van het HC Law, vertelt: “Het onderwijs is kleinschalig en interactief. Ook zijn er andere toetsvormen dan gebruikelijk. Zo worden er geen tentamens afgenomen, maar geven studenten bijvoorbeeld presentaties, organiseren zij conferenties of stellen ze portfolio’s samen. De atlas van Misdaad en Straf is hier een mooi voorbeeld van. Studenten krijgen zo de kans om op creatieve wijze om te gaan met de stof en hier een dieper begrip van te verkrijgen.”
Foto: de studenten van 'Misdaad en Straf' op excursie in een museum (genomen door Paul Nieuwbeerta).