De academische kringloop ontleed
Iedere student leert over wetenschap, maar die van Master Honours Class ‘The Academic Life’ gingen een stapje verder. Zij leerden alle ins- en outs van de academische wereld en rondden deze succesvolle collegereeks af met een slotbijeenkomst over het evalueren van wetenschappelijk onderzoek.
Speeddaten
In de Master Honours Class ‘The Academic Life’ verdiepte een groep toegewijde studenten zich in de academische wereld. Ze leerden bijvoorbeeld hoe wetenschappelijk onderzoek wordt gefinancierd, hoe het publicatieproces van een onderzoek eruitziet, de plek van de universiteit in de maatschappij – en ze mochten zelfs speeddaten met PhD’ers.
‘Dit vak valt binnen het wetenschapsgebied science studies’, vertelt dr. Thed van Leeuwen. ‘Science studies is vaak geen op zichzelf staande discipline in het onderwijs. We bieden daarom vanuit het Centre for Science and Technology Studies vakken aan gebaseerd op science studies. We denken dat er studenten zijn die, net als wij, gefascineerd zijn door het functioneren van de wetenschap.’
Academische kringloop
In tien wekelijkse colleges kregen de studenten les over dit functioneren van de wetenschap. Elke les bestond uit theorie, uitgelegd door één van de drie docenten: dr. Thed van Leeuwen, dr. Ingeborg Meijer en dr. Inge van der Weijden. Daarnaast bevatte iedere les een interactief onderdeel en gaven twee studenten een pitch over het onderwerp van die week.
Eén van de honoursstudenten is Innoka. Ze is bezig met een master over musea en collecties aan de Faculteit Geesteswetenschappen. ‘Ik wist maar weinig over de academische wereld vanuit mijn eigen opleiding en ik wilde hier graag meer over leren. Ik wilde weten hoe de academische kringloop werkt. Het leuke van deze Honours Class is dat je de kans krijgt om over onderwerpen te leren die je niet per se in je eigen studie zou tegenkomen.’
Verrassing
Precies die variëteit wilden de docenten graag meegeven in deze cursus, vertelt dr. Van Leeuwen. ‘Wij hopen dat de studenten van ons hebben geleerd wat de mooie en minder mooie kanten van het academisch leven zijn – maar bijvoorbeeld ook welke transities er gaande zijn in de wetenschap. Kortom, een dieper inzicht in hoe de academie functioneert. We hopen bovendien dat interacties met ons, de gastdocenten en elkaar studenten nieuwe inzichten heeft gegeven, die ze meenemen in het vervolg van hun loopbaan.’
'Het vak liet me op een nieuwe manier tegen het pad van een promovendus aankijken'
Dat laatste kan Innoka onderschrijven. ‘Wat mij vooral verraste is dat promovendi een authentieker en veelzijdiger pad kunnen bewandelen dan ik dacht – heel anders dan het beeld van ‘lineaire vooruitgang’ dat we aangeleerd krijgen. Het vak liet me op een nieuwe manier tegen het pad van een promovendus aankijken.’
Ook het slotcollege bevat een verrassing. Eén van de studenten blijkt een spontane borrel te hebben georganiseerd ter afsluiting van de collegereeks. Goed geluimd vertrekken de studenten en docenten dan ook op weg naar het café. Aan de sfeer te proeven, is de kans groot dat deze studenten een positieve evaluatie gaan schrijven over deze cursus.
Tekst: Iris Kole
Foto's: Eric van den Bandt