Alumnus Matthijs ging alsnog voor de klas: ‘Het is de ideale combinatie van vakinhoud en dynamiek’
Ineens wist literatuurwetenschapper Matthijs van der Laan het: hij ging voor de klas. Inmiddels werkt hij als docent Nederlands bij het Northgo College in Noordwijk en lijkt hij zijn ideale baan te hebben gevonden.
Matthijs’ route naar het docentschap begon in coronatijd. Na een bewogen carrière met banen die varieerden van kok tot eigenaar van een tekstbureau, kwam hij na de invoering van de coronamaatregelen terecht op het Teylingen College Duinzigt. Daar begeleidde hij leerlingen die geen online onderwijs konden volgen, bijvoorbeeld omdat hun ouders in de zorg werkten. ‘Dat bleek de combinatie van dynamiek en taal waar ik naar op zoek was’, blikt Matthijs terug.
Hij besloot zich te oriënteren op omscholing tot docent Nederlands, een vak dat in het verlengde lag van zijn studie Literatuurwetenschap. Via het onderwijsloket ‘Leraar worden in Leiden, Duin- en Bollenstreek’ volgde hij een oriëntatietraject dat onder meer bestond uit een informatiebijeenkomst en een online programma. Met name een tweedaagse training in de laatste dagen van de zomervakantie beviel hem goed. ‘Ik heb toen bijvoorbeeld workshops gevolgd over hoe een les eruit moet zien, hoe je gestructureerd informatie over kunt brengen en over klassenmanagement. Die waren heel fijn en concreet, waardoor ik er tot op de dag van vandaag voordeel uit haal.’
‘Alle nodige ondersteuning gekregen’
Desondanks was de definitieve overstap naar het onderwijs heftig. ‘Het eerste jaar, maar vooral de eerste periode tot de herfstvakantie was heel intens’, vertelt Matthijs. ‘Dat is ook echt iets om mee te geven aan toekomstige zij-instromers. Die eerste paar weken tot de herfstvakantie zijn niet representatief voor je verdere carrière binnen het onderwijs. Als je dat onderscheid kunt maken en je hebt het naar je zin, dan gaat het lukken.’
En naar zijn zin had Matthijs het, ook omdat zijn nieuwe team zich zowel bewust was van zijn werkervaring als van zijn ‘nieuw zijn’ in het onderwijs. ‘Alle ondersteuning en begeleiding die ik nodig had, heb ik gekregen’, vertelt hij. ‘Daarbij kun je denken aan een vaste begeleider binnen de sectie om al mijn onderwijsvragen aan te stellen, een lesuur per week om samen met een collega praktische zaken door te nemen en gelijk deelnemen aan het wekelijkse overleg, zodat direct duidelijk was wie waar verantwoordelijk voor was en waar ik terechtkon met vragen. Ook heb ik voordat ik echt begon meegelopen op de school. Daardoor kende ik al wat collega’s en was ik op de hoogte van praktische zaken. Ik wist bijvoorbeeld al waar ik kon printen en koffie kon halen. Dat is belangrijk, want in de eerste periode komt er veel op je af.’
Matthijs adviseert andere zij-instromers dan ook om in de eerste periode maximaal drie dagen per week les te geven. ‘Je bent ook nog bezig met je opleiding en je begeeft je in een dynamische omgeving.’
'Het gaat om het contact met de leerlingen'
Voor hemzelf is het die inspanning zeker waard geweest. ‘Het vak dat je geeft is niet altijd het belangrijkste, het werk gaat om het contact met de leerlingen. Je moet het leuk vinden om een hele groep jongeren, die je letterlijk voor je neus hebt, sturing te geven. Zij zijn van alles aan het ontdekken en jij geeft ze door je lessen meer richting. De ontwikkeling die je dan ziet bij je leerlingen levert zoveel voldoening op. Ik ga echt met ontzettend veel plezier naar mijn werk, ook omdat ik de mogelijkheid heb om me iedere dag te blijven ontwikkelen. Mij heeft deze overstap dus zeker veel gebracht.’
Ook kijken of een overstap naar het onderwijs wat voor jou is? De regio Leiden, Duin- en Bollenstreek is op zoek naar goede leraren voor het voortgezet onderwijs. Kijk op https://www.leraarwordeninleidenduinenbollenstreek.nl/ en meld je aan voor de online informatiebijeenkomst op 15 mei om 20.00 uur.
Ook zij-instromer worden? Kik voor meer informaie over het zij-instroomtraject op de website van het ICLON.