Universiteit Leiden

nl en

‘Ik heb veel geleerd als student, maar nog meer als mens’

Op 22 november vond in een vol Scheltema de certificaatuitreiking van Honours College plaats. De meeste studenten hadden al eerder een diploma in ontvangst mogen nemen, maar deze uitreiking was toch speciaal, zegt honoursstudent Maarten van der Marel. ‘Het is toch een momentje.’

Er heerst een opgetogen sfeer in de zaal. De soms wat zenuwachtige studenten maken een praatje met elkaar of de docenten. Veel mensen komen oude bekenden tegen, met wie ze één of meerdere vakken hebben gevolgd. Samen halen ze herinneringen op. Na een plenair welkomstwoord splitsen ze op in kleinere groepen per traject, om één voor één hun certificaat in ontvangst te nemen.

Interdisciplinair

De afgelopen jaren hebben de studenten in één van de zeven honourstrajecten extra vakken gevolgd. Deze boden verdieping of verbreding naast hun studie. De deelnemers verschillen per vak en zijn afkomstig uit meerdere onderzoeksvelden. Hierdoor worden vraagstukken interdisciplinair benaderd. Zo kunnen studenten zich academisch en maatschappelijk verder ontwikkelen, en tegelijkertijd ontdekken wat ze leuk vinden of waar ze later iets mee willen doen.

Een waardevolle inspanning

Binnen hun traject leerden de studenten over de grenzen van hun eigen discipline heen te kijken en konden ze hun interesses volgen. Ze konden bijvoorbeeld deels zelf hun vakkenpakket samenstellen. Veel deelnemers kozen ervoor om iets buiten hun eigen vakgebied te doen. Zo heeft bestuurskundestudent Silke Osinga een vak over archeologie gevolgd. Dat mensen het vak zelf gekozen hadden, had volgens haar vooral invloed op de sfeer tijdens colleges. ‘Je merkt dat iedereen er zit omdat ze er willen zitten.’

Ook volgens professor Han de Winde is de flexibiliteit de kracht van het programma. Het maatwerk zorgt ervoor dat studenten zelf de focus kunnen bepalen. Als studenten wat extra’s willen doen, moet je die zoveel mogelijk ruimte bieden, vindt De Winde. ‘Het kost de coördinatoren veel meer tijd’, grapt hij. ‘Maar het is zo waardevol.’

'Gaat niet om papiertje'

Linda Hidding vond vooral de nadruk op de persoonlijke ontwikkeling belangrijk. Zij volgde het vak ‘Designing Your Life’. Hier leerden studenten hoe ze hun carrière zelf vorm kunnen geven. De nadruk lag op het proces, niet het doel. Volgens Linda is het goed dat studenten meekrijgen om niet alleen naar het resultaat te kijken.

Silke sluit zich hierbij aan. Veel mensen vragen haar wat je kan met het certificaat. ‘Maar daar gaat het niet om’, legt ze uit. ‘Het papiertje is niet het meest spannende.’ De uitreiking valt in het niet in vergelijking met wat ze de afgelopen jaren heeft geleerd. Ook voor Maarten zijn de vaardigheden en ervaring het meest waardevol. ‘Ik heb veel geleerd als student’, vertelt hij. ‘Maar nog meer als mens.’

Tekst: Robin Buijs
Foto's: Batuhan Keskiner, Buro JP en Eric van den Bandt 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.