Universiteit Leiden

nl en

‘Je niet alleen afvragen wat er kan, maar ook of we dat willen'

Hoe zijn antibiotica een gevaar voor de mensheid? En waarom is het onethisch om het gebruik van proefdieren volledig te verbannen? Een kleine greep uit de vraagstukken waar eerstejaarsstudenten van het Honours College Bèta and Life Sciences hun hersens over mochten kraken.

In het Science Skills Lab bestuderen honoursstudenten wetenschappelijke innovaties en hoe deze onze toekomst kunnen beïnvloeden. Het vak heet niet voor niets Science Skills Lab, dus de eindresultaten even snel in een paper opsommen is niet voldoende. In plaats daarvan pitchen de studenten als echte Steve Jobs hun bevindingen aan elkaar in de grote hal van het Gorlaeus. Om hun verhaal extra kracht bij te zetten, gebruiken ze levensgrote gekleurde posters en hebben sommigen zelfs visual props bij zich. Zo is er een groep die met punaise en ballon de werking van een nieuwe kankertherapie demonstreert.

Klonen

De studenten die alternatieven voor dierproeven onderzochten, openen hun pitch met een pakje paracetamol in de hand. ‘Gebruik jij weleens paracetamol? Nou, als het in deze tijd was uitgevonden zou het niet eens de markt halen door dierproefwetgeving.’ Biologiestudent Marisa vindt het goed dat we tegenwoordig minder op dieren testen, maar een volledig dierproefvrije wereld is ver weg. ‘Er bestaan al namaakorganen waar je medicijnen op kan testen, toch blijft het complexe menselijk lichaam lastig om na te bootsen. Ook moeten we ons afvragen of dat wenselijk is, want dan krijg je een soort klonen die niet meer van nep te onderscheiden zijn.’

Juist dit ethische aspect vindt docent van het vak, Anne Land-Zandstra, ontzettend belangrijk. ‘Mijn achtergrond is wetenschapscommunicatie, dus ik vind die maatschappelijke kant van groot belang. Dus je niet alleen afvragen wat er in de toekomst allemaal kan, maar ook of we dat willen. Als wetenschapper kan je niet vroeg genoeg beginnen met hierover nadenken. Deze honoursstudenten lenen zich daar perfect voor, omdat ze meer willen en meer kunnen.

Andere perspectieven

Om zoveel mogelijk over de innovaties te weten te komen, interviewden de studenten experts. Marisa: ‘We konden allemaal vragen stellen waar je in het dagelijks leven niet bij stilstaat. Er opent zich dan een hele nieuwe wereld.’ Dat het een groepsopdracht was, beviel Marisa goed. ‘Mensen van andere studies hebben andere interesses en perspectieven, hierdoor kunnen we veel van elkaar leren. Zo heb ik heb tijdens mijn biologiestudie al het vak populair wetenschappelijk schrijven gehad en dat kwam goed van pas bij het maken van de poster en pitch.’

Dat de samenwerking binnen het dierproefgroepje effectief was, is niet gelogen, want ze gaan met de publieksprijs voor beste pitch naar huis. Voor docent Anne Land-Zandstra zijn alle studenten van het vak winnaars. ‘Ik ben heel trots op deze groep. Ze hebben zich ontwikkeld van leerlingen die net van de middelbare school afkomen naar zelfstandige universiteitsstudenten met een eigen mening en visie. En zo te zien nemen ze allemaal hun posters mee naar huis, dus ze zijn er zelf ook trots op.’

Tekst: Sarawitia Franken
Foto's: Eric van den Bandt

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.