‘Je ziet de leerlingen groeien in hun ontwikkeling en bewustwording’
De tweejarige educatieve master Religie & Levensbeschouwing ging in september 2021 van start. Een student vertelt over haar ervaringen.
Tosca van Eeden volgt de tweejarige educatieve master. We vroegen haar wat ze van de opleiding vindt.
Waarom ben je de opleiding gaan volgen?
'Ik heb tijdens mijn bachelor kunstgeschiedenis de minor Religion in a changing world gevolgd, dit vond ik een heel interessante minor. Het jaar erna zou met de educatieve master worden begonnen en iedereen die de minor had gevolgd kon zich inschrijven voor de master.
Het fijne van een educatieve master is dat er meer kansen zijn op een baan in het onderwijs, iets dat hard nodig is. Daarnaast vind ik religie een onderbelicht vak dat nog zo levend is in de altijd maar veranderende maatschappij. We hebben meer enthousiaste leerkrachten nodig die dat kunnen en willen overbrengen.'
Hoe bevalt de opleiding tot nu toe?
'We hebben een team van zeer enthousiaste docenten wat ervoor zorgt dat ik zelf ook enthousiast blijf ondanks de coronamaatregelen (in najaar 2021, red.). Het is wel duidelijk dat de opleiding nog in de kinderschoenen staat en er veel zal veranderen door de jaren heen. Het fijne is dat de docenten open staan voor aanbevelingen en advies. Het voelt alsof we gelijken zijn. We zijn met een kleine groep masterstudenten; zeker fijn omdat we daardoor makkelijker bij elkaar kunnen komen, ook met coronarestricties. En daarover gesproken: juist door die restricties zijn we veel flexibeler om te switchen tussen online en fysiek college met elkaar hebben.
Wel kan de afstemming tussen het ICLON en Geesteswetenschappen beter. We worden vaak laat ingeschreven voor vakken en e-mails gaan langs elkaar heen.'
Wat zou je studenten aanraden die nadenken over deze opleiding?
'Vooral doen! Houd er rekening mee dat een master veel actiever en zwaarder is dan een bachelor. Alle colleges zijn werkcolleges. Dat houdt in dat er van je wordt gevraagd je voor te bereiden (veel leeswerk) en dat je actief meedoet. We zijn met kleine groepjes, waardoor iedereen wel een keer aan het woord komt in een college.
Godsdienst of levensbeschouwing is een levend vak ook al lijkt het niet zo. Er blijft veel vraag naar vanuit scholen (kijk maar eens op Meesterbaan). Er wordt ook gewerkt aan een nieuwe methode voor godsdienst en levensbeschouwing met inbegrip van het ‘vak’ burgerschap. Als student van deze opleiding kun ook jij je stem daarin uitbrengen.'
Wat voor mooie en/of moeilijke momenten heb je meegemaakt bij het lesgeven?
'Op mijn stageschool gaf ik les aan een klas die te horen kreeg dat een klasgenoot (die al een poos niet meer op school kwam) was uitbehandeld voor zijn kanker en niet lang meer te leven had. Dat was best wel heftig! Mijn begeleider en ik besloten ons niet aan de les te houden, maar een speciale les te geven waarin de leerlingen ruimte konden geven aan hun gevoelens door een kaarsje in de klas te branden. We gaven ze ook twee vellen papier; één om te tekenen en een om te schrijven. We gaven ze ook een zin mee om te schrijven.
Wat heel mooi was: aan het eind van die les bleef een leerling hangen om zijn gevoelens over de situatie te uiten. Hij moest huilen en we waren er echt voor hem om een luisterend oor te kunnen zijn.
Mooie momenten zijn wanneer leerlingen je echt als hun leerkracht zien, en niet meer naar de begeleider maar direct naar jou lopen om vragen te stellen. Met dit vak kun je ook fijne discussies houden, dus wanneer leerlingen bezig zijn met opdrachten of huiswerk te maken dan loop je door de klas en heb je her en der regelmatig diepgaande discussies die soms zelfs doorlopen tot in de pauze. Dat vind ik erg mooi om mee te maken. Je ziet de leerlingen groeien in hun eigen ontwikkeling en bewustwording.'
Je kunt je nog tot 15 juni aanmelden voor de tweejarige educatieve master.
Interesse in een andere opleiding waarmee je leraar kunt worden? Kijk op onze website en lees meer over de verschillende mogelijkheden en opleidingstrajecten.