Collegecolumn: Wat willen we behouden van digitaal onderwijs?
Gelukkig ontmoeten we elkaar alweer een paar maanden op de campus na bijna twee jaar grotendeels online colleges. Naast alle ongemakken bracht de gedwongen digitalisering ook waardevolle innovaties en slimme tools voort. De vraag is: wat werkt goed en wat kan anders? Ik hoor graag hoe jij hierover denkt tijdens het Education Festival op 7 juni.
In deze rubriek geven Hester Bijl, Annetje Ottow en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan rector Hester Bijl.
Wat mij aanspreekt is dat de collegezaal figuurlijk gezien zoveel groter is geworden: docenten bellen nu ook tijdens fysieke colleges eenvoudig gastsprekers en studenten uit de hele wereld in. Het is geen probleem meer als die ene interessante conservator of jurist in de VS zit of ergens anders. En zo vervlechten docenten hun fysieke colleges met meer digitale middelen; bijvoorbeeld met kennisclips, quizzen en video’s.
Het valt me op hoe verschillend studenten denken over digitaal en fysiek onderwijs. Sommigen zijn zo gewend aan thuis college volgen dat het niet meer vanzelfsprekend is om naar de campus te komen. Dat zie ik ook bij mijn eigen studerende zoon. Maar als hij er eenmaal is, zo zegt hij zelf, merkt hij hoe belangrijk en stimulerend het is om ook geregeld docenten en medestudenten te ontmoeten. Dat hij daardoor intensiever leert. En dat hoor ik ook van veel andere studenten én docenten.
'Ik hoor van veel studenten dat ze in een collegezaal niet zo snel hun hand durven op te steken, maar dat ze wel hun vraag in de chat typen.'
Daarom gaan we nu samen op zoek naar de ideale mix van fysiek, online en een mengvorm van die twee: blended. Dat geeft ruimte om buiten de colleges meer te doen en het onderwijs in de contacturen te intensiveren. De komende jaren willen we gezamenlijk toewerken naar een ‘blended university’. Die mengvorm geeft ook studenten met een functiebeperking meer mogelijkheden om te studeren op een manier die bij hen past.
Laten we dus met elkaar de goede en minder geslaagde voorbeelden delen. Want natuurlijk zitten er ook haken en ogen aan. Het maken van deels digitale lessen kost zeker in het begin nog meer tijd. Dat merkte ik zelf als docent toen ik jaren geleden mijn college wilde verrijken met een mooie interactieve tool maar worstelde met haperende techniek.
Gelukkig heeft elke faculteit tegenwoordig Teaching Support Desks zodat docenten niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. Het is voor een docent bijvoorbeeld ook lastig om tijdens het college de online vragen te modereren. Daarom heeft het Centre for Innovation vorig jaar een pool opgezet van moderators die kunnen helpen.
Vragen stellen via de chat is wat mij betreft ook een geslaagde interactieve tool. Ik hoor van veel studenten dat ze in een fysieke collegezaal niet zo snel hun hand durven op te steken, maar dat ze wel makkelijk hun vraag in de chat typen. Hoe denk jij daarover als docent of onderwijsdirecteur? Ik hoor het graag op het Education Festival. Er zijn fysieke en online workshops dus ook daar kun je vragen stellen via de chat. Tot dan!
Herken jij je in dit verhaal? Of deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl