Volle zalen en veel enthousiasme bij Campus The Hague Career Event
Nadenken over de volgende stap in je carrière, netwerken, voorbereiden op de arbeidsmarkt of misschien wel je toekomstige werkgever ontmoeten. Ruim 400 studenten en jonge alumni van de faculteiten Governance and Global Affairs, Geesteswetenschapen en Sociale Wetenschappen kwamen vorige week af op het Campus The Hague Career Event.
Twee rondes met workshops en informatiesessies van gerenommeerde bedrijven en organisaties zoals Clingendael, verschillende ministeries, NIKE, Accenture en KPMG en daarna een informatiemarkt waar op een laagdrempelige manier met werkgevers kennis gemaakt kon worden. Studenten die het Career Event in Wijnhaven bezochten gingen met een hoofd vol indrukken en informatie weer naar huis.
Volle zalen, groot enthousiasme
Na corona was dit het eerste Career Event dat weer fysiek kon worden georganiseerd. Het event was onderdeel van de Leiden University Career Week. Dianne Karkdijk, loopbaanadviseur bij FGGA Career Services, merkte dat de behoefte bij zowel studenten als organisaties groot was om elkaar te ontmoeten. ‘We hebben enorm veel aanmeldingen, de zalen zitten vol en het enthousiasme is groot. Met deze middag willen we studenten helpen met de overstap richting de arbeidsmarkt. Om ze met elkaar in contact te brengen en het toegankelijker te maken. Hier kan je rondlopen om informatie in te winnen, maar ook 1 op 1 vragen stellen tijdens de informatiemarkt. Het is een laagdrempelige manier om met elkaar in contact te komen.’
Veel vacatures
Voor organisaties zelf is het een goede manier om met studenten in contact te komen en bijvoorbeeld te laten weten dat er vacatures zijn. De AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) gaat groeien en zoekt een hoop nieuwe krachten. Dat zorgt voor een magnetische aantrekkingskracht, want de zaal waar Guido van Hulzen en een collega hun informatiesessies verzorgen puilt twee keer uit. Tegen de muur geplakt luisteren studenten naar het verhaal van Van Hulzen die zelf blij is om weer op pad te zijn. ‘Dit is heerlijk om weer te doen. Persoonlijk contact te hebben en mensen te enthousiasmeren.’ De collega’s kunnen inhoudelijk niet veel vertellen over hun werk, maar wel over de organisatie in het algemeen en wat voor type je moet zijn om bij de Dienst aan de slag te mogen. ‘Wat voor mensen zoeken jullie niet?’ is een vraag vanuit de zaal. Van Hulzen moet lachen. ‘Deze vraag heb ik nog nooit gekregen. Heel interessant. Ik zou geen brief sturen als je moeite hebt om geheimen te bewaren.’
Twee jaar lang breed ontwikkelen
Op de informatiemarkt staan naast bedrijven ook andere initiatieven zoals het Leiden-Delft-Erasmus Traineeship (LDE) waar trainees Mark en Laura vertellen over de tweejarige opleiding die ze volgen. Mark: ‘We vertellen de bijna-afgestudeerden dat ze bij ons twee jaar lang twee verschillende opdrachten kunnen gaan doen en hoe leuk en leerzaam dat is.’ Laura vult aan. ‘Het is heel divers, van financiën tot studentzaken, studentenwelzijn tot communicatie. Je kan je heel breed ontwikkelen in twee jaar. Niet alleen ontdek je waar je goed in bent, maar ook wat je niet trekt. Toen ik begon dacht ik echt dat ik alles leuk vond en overal wel wilde werken, maar dat is niet zo.’
Wijzer naar huis
Studenten Janthe (Security Studies) en Luuk (Bestuurskunde) staan bij het restaurant in Wijnhaven waar de informatiemarkt is. Janthe heeft twee sessies bijgewoond. ‘De eerste van de AIVD en de tweede van Defensity College. Heel interessant allebei, maar ook heel veel informatie,’ zegt ze lachend. Luuk zou nog graag persoonlijke vragen willen stellen op de informatiemarkt. ‘Ik heb erg veel interesse in een baan bij de AIVD, maar ik zou ook wel bij een adviesbureau aan de slag willen. Deze middag maakt me in ieder geval een stuk wijzer. Heel fijn dat dit voor ons georganiseerd wordt.’
Tekst: Margriet van der Zee
Beeld: Arash Nikkhah