Met master kinderrechten naar zij-instromer lerares basisschool
Deze maand interviewen we alumna Dominique Mars die een interessante stap heeft gemaakt in haar carrière: zij vertelt hoe zij met haar masterdiploma op zak de stap heeft genomen naar het onderwijs.
Wat heb je gestudeerd en wanneer? Waarom heb je Leiden destijds gekozen?
Ik heb de bachelorstudie Rechtsgeleerdheid gedaan en daarna de master Jeugdrecht van 2014 - 2019. De keuze voor Leiden was heel snel gemaakt. Ik wilde namelijk de master Jeugdrecht doen en die wordt alleen in Leiden gegeven. Om Jeugdrecht te kunnen doen moest ik eerst wel de bachelor Rechtsgeleerdheid doen en toen was het voor mij 1 plus 1 is 2. En dus heb ik voor Leiden gekozen.
Was het wat je ervan had verwacht? Wat wel en wat niet? Wat voor student was je?
De studie was wat ik ervan verwacht had. Wel vond ik de studie richting het einde steeds leuker worden. Toen er meer papers geschreven mochten worden, onderzoek gedaan moest worden en gepleit moest worden in de oefenrechtbank. Die laatste dingen lagen toch dichter bij mij als persoon. Tja, wat voor student was ik? Ik denk voor de meesten een brave student die de colleges volgde, de werkgroepen bijwoonde en tentamens haalde…
Is er een memorabel moment uit je studententijd dat je wilt delen?
Een mooi moment in mijn studie vind ik dat ik, vanuit het Honours College Law dat ik gevolgd heb, een masterclass bij de rechtbank Den Haag heb mogen volgen. Acht dagen meelopen met verschillende rechters. Gesprekken, raadkamers, zittingen: alles van dichtbij mee mogen maken. Dit vond ik een hele mooie aanvulling op mijn studie.
Wat was je favoriete plek in Leiden destijds?
Oei, dat is een lastige vraag. Leiden heeft namelijk heel veel fijne plekken. De bibliotheek in het KOG vond ik altijd heel fijn om te studeren. Daarnaast vond ik de Oude Sterrewacht een heel fijne plek om colleges te volgen. Voor het koffiedrinken was Roos toch wel favoriet en voor de lunch was het Franse bakkertje niet weg te denken.
Is er iets, met de kennis van nu, dat je had willen of kunnen volgen tijdens je rechtenstudie dat je niet hebt kunnen doen of hebt gedaan?
Als ik mijn studie nu over zou kunnen doen, dan zou ik kiezen voor de bachelorstudie Notarieel Recht. Pas later ben ik erachter gekomen dat ik deze vakken toch wel heel interessant vond en mij goed lagen. Of ik er spijt van heb? Misschien, want ik bewonder het vak van het notariaat wel en ik zou het ook graag willen uitoefenen. Of ik het ervoor over heb om een bachelorstudie opnieuw te doen voor een deel, weet ik niet. Waar een wil is, is een weg. Kortom, het is nog niet afgesloten.
Hoe ben je uiteindelijk als zij-instromer in het onderwijs terecht gekomen?
Ik wilde graag een tussenjaar na mijn studie. Met studeren was ik namelijk in één ruk doorgegaan. Mijn tussenjaar wilde ik echter wel nuttig besteden. Door het lerarentekort kwam ik bij het onderwijs terecht. Hier kon ik als zij-instromer aan de slag en mocht ik vanaf dag één voor de klas staan. Weer de schoolbanken in gaan had ik namelijk weinig zin in. Nu drie jaar laten ben ik nog steeds in het onderwijs en heb ik het heel erg naar mijn zin.
Kun je wat vertellen hoe het is om als zij-instromer de opleiding te volgen tot leraar en hoe het is om daarna les te geven?
Na een positief bevonden geschiktheidsonderzoek mag je als zij-instromer aan de slag. Je mag dan in principe (onder begeleiding) direct voor de klas. Op de school waar ik werkzaam ben mocht ik voor groep 7. Vier dagen per week voor de klas en een studiedag. Al snel heb ik die studiedag laten vallen om vijf dagen op school aanwezig te zijn. Ik vond dat ik in de praktijk namelijk meer leerde.
Ja, ik vind lesgeven heel leuk! Het klinkt raar, maar het gaat mij ook heel natuurlijk af en hoef er niet heel veel moeite voor te doen. Het leukste vind ik de onvoorspelbaarheid van de kinderen. Je kunt je dag nog zo goed voorbereiden, maar die kan na vijf minuten weer anders lopen. Ook de andere denk- en belevingswereld van kinderen vind ik fantastisch.
Vanzelfsprekend zijn er ook grote uitdagingen. Probeer maar eens in een klas van 30 bij ieder kind het vlammetje aan te houden en gemotiveerd te houden. Juist bij iedere leerling die puzzel maken, houdt het werk uitdagend.
Sowieso is lesgeven in deze voronatijd lijkt een uitdaging. Kun je daar wat meer over vertellen?
Tja, lesgeven in tijden van corona is een uitdaging en niet leuk. Wel hebben we er veel van geleerd en zijn we steeds flexibeler geworden. Waar online lesgeven bij de eerste scholensluiting onmogelijk leek, kon er bij de afgelopen scholensluiting direct geschakeld worden. Hup, Chromebooks mee naar huis, Meet/Teams/Zoom-link delen en gaan.
Gebruik je nog wel iets van je rechtenstudie in je huidige werk? Zo ja, wat en hoe?
Inhoudelijk eigenlijk nauwelijks, maar qua vaardigheden wel. Wat ik vooral meegenomen heb, is wat ik de leerlingen wil meegeven: Hoe doe je onderzoek? Wat is belangrijk bij het schrijven van een stuk? Daarnaast start ik iedere dag met het nieuws om leerlingen maatschappelijk bewust te maken.
Waar zie je jezelf over 10 jaar?
Dit zijn altijd gevaarlijke vragen en kan ik ook geen antwoord op geven. Ik ben van het motto 'kijken wat er op mijn pad komt'. Voor nu denk ik: ik ga weer terug de juridische wereld in. Ik heb namelijk al die tijd op zzp-basis wel juridische opdrachten gedaan en dat blijft ook heel leuk. Het kan ook zo zijn dat ik nog in het onderwijs zit, maar dan denk ik eerder op bestuursniveau of als onderwijskundige.