App helpt studenten om beter te studeren
Stampen uit een boek, aantekeningen maken of samenvattingen leren. Dat waren vroeger zo’n beetje de smaken bij het tot je nemen van lesstof. Dat is al lang niet meer zo. Multimediaal is nu het codewoord. Maar is het ook effectief?
Universitair hoofddocent in de chemie Ludo Juurlink importeerde een app uit de Verenigde Staten die studenten helpt om zich grote hoeveelheden kennis eigen te maken.
‘Al die studenten die kort van tevoren kennis gaan zitten proppen. Dat is niet goed’, vertelt Juurlink. ‘We weten al een eeuw dat dat niet werkt.’ Het huidige onderwijssysteem is te veel gericht op studiepunten halen, vindt hij. ‘Het is een hordeloop waarbij geen controle is of de kennis beklijft. Terwijl het wel belangrijk is dat onze artsen alle botten en spieren kennen en onze scheikundigen de chemische notaties. Dat is parate kennis om het vak goed te kunnen uitoefenen.’
Op een didactische conferentie in Australië vond hij de oplossing: de app Cerego, die wereldwijd wordt gebruikt bij onder andere geneeskundestudies. Hij is er in Leiden mee aan de slag gegaan en met succes. Zijn benoeming tot Fellow aan de Leiden Teachers’ Academy leverde 25.000 euro op voor onderzoek en zijn benoeming tot Leaderschip Fellow de prestigieuze Comeniusbeurs van 250.000 euro. Daarvan konden hij en zijn student-assistenten het Studying Mobile onderzoek uitvoeren.
Efficiënter leren
Wat begon met een enkel groot vak op de Cerego-app is inmiddels uitgegroeid tot meer dan twintig grote vakken bij geneeskunde, biofarmacie, scheikunde, life science and technology, molecular science and technology en archeologie. De leerstof kan via de app op een telefoon geleerd en geoefend worden. ‘Zo kun je terwijl je op de trein staat te wachten even oefenen. Dat is heel anders dan een boek van 1200 pagina’s openslaan. Op die manier gebruiken we de dode momenten om saaie stof te leren.’
Die stof wordt door de app op verschillende manieren aangeboden. De botten leren doe je bijvoorbeeld door ze te herkennen in een plaatje maar ook door hun naam in te toetsen. ‘Door te variëren beklijft het beter. Maar misschien nog wel belangrijker is dat daarnaast wordt bijgehouden hoe de student leert. Als de foutmarge in de beantwoording nog hoog is, moet er vaker herhaald worden. Is die laag, dan komt er nieuwe stof bij. De computer ontdekt gaandeweg hoe en in welk tempo de student het beste leert en stuurt vervolgens pushberichten als hij of zij aan herhaling toe is. Dat personificeren is super waardevol, want dat maakt het leren zoveel efficiënter.’
App-gebruikers scoren beter
De resultaten zijn daar ook naar. ‘We zien bij toetsen een duidelijk verschil tussen studenten die Cerego gebruiken en studenten die dat niet doen. Het blijkt zeer geschikt om dingen uit het hoofd te leren en ook de langetermijnretentie lijkt beter. Daarnaast, en dat vonden wij wel opvallend, blijkt dat de groep die de app gebruikt, ook meer met de geleerde kennis kan dan de groep die de app niet gebruikt.’
Techniek, voorspelt Juurlink, wordt “immens” belangrijk in het onderwijs. ‘De universiteit krijgt straks concurrentie van heel veel opleidingsinstituten die geen gebouw meer hebben. Natuurlijk behouden onze onderwijsinstituten hun kwaliteit en is het maar de vraag wat de graad van de ‘Google-universiteit’ wordt, maar de trend is onmiskenbaar. Het wordt digitaal en op afstand. Én daarmee veel goedkoper. Dat duurt echt geen vijftig jaar meer. Als je bedenkt dat in Afrika bijna iedereen een mobiele telefoon heeft, dan weet je dat dit enorme kansen biedt.’
Studenten schrijven studieboek
Zelf is hij ook alweer met iets nieuws bezig. Juurlink heeft een mastervak ontwikkeld waarin hij studenten leert via figuren te communiceren. ‘Voor natuurwetenschappers is figuren lezen en maken essentieel. Tekst is voor ons aanvullend.’ Dat uitgangspunt past hij toe in een interdisciplinair mastervak waarvoor geen goed studieboek bestaat. ‘De studenten schrijven allemaal een deel van het boek Surface Science – for students by students. En de volgende lichting verbetert het eerdere werk en voegt nieuw studiemateriaal toe. Zo wordt het boek steeds rijker, beter en groter en leren de studenten alles over figuren maken voor natuurwetenschappelijke teksten maar ook over schrijven en het inpassen van figuren. Als het klaar is, ligt er een mooi standaardwerk dat iedereen kan gebruiken.’
Dit artikel verscheen eerder in Leidraad het magazine voor alumni van de Universiteit Leiden. Lees in het magazine ook vijf voordelen van ICT-hulpmiddelen in het onderwijs en welke leerstrategie masterstudent Journalistiek Vera Brouwer gebruikt.
Tekst: Marijn Kramp
Foto: Hielco Kuipers