Rint Sybesma: ‘Ik zie ernaar uit om iedereen te leren kennen’
Het Leiden Institute for Area Studies (LIAS) heeft een nieuwe onderwijsdirecteur. Per 1 september bekleedt Rint Sybesma deze functie. ‘Ik zie ernaar uit om het instituut nog beter te leren kennen.’
Sybesma is geen onbekend gezicht bij het LIAS. Hij werkt er al sinds de oprichting, sinds een jaar of tien als hoogleraar Chinese taalkunde. ‘Ik heb nog zeven jaar tot mijn pensioen. Die had ik kunnen invullen met het werk dat ik al bijna dertig jaar met veel plezier doe: onderwijs, onderzoek, wat bestuurswerk, maar het leek me leuk om ook één keer iets heel anders te doen.’
Dat werd een functie als onderwijsdirecteur. ‘Verschillende collega’s wisten niet of ze me moesten feliciteren toen ze hoorden dat ik de nieuwe onderwijsdirecteur was geworden. Dat zegt iets over hoe deze posities bekendstaan. De opleidingen willen een zo mooi mogelijk programma bieden, maar tegelijkertijd zijn er financiële en andere beperkingen. Als onderwijsdirecteur zit je daartussen.’
Ingewikkelde puzzel
De vele verschillende onderwijsactiviteiten bij het LIAS maken die puzzel er bovendien niet gemakkelijker op, stelt Sybesma: ‘Als er iemand onderwijstijd ‘overheeft’ bij Chinastudies, en je hebt iemand nodig bij assyriologie, kun je diegene niet doorschuiven naar assyriologie om het plaatje te laten kloppen. Dat maakt het soms ingewikkeld bij dit instituut.’
Interessante gesprekken
De komende tijd wil hij zich vooral verdiepen in alle opleidingen van het instituut. ‘Ik kom van Chinastudies, dus wat het LIAS betreft ken ik de opleidingen en de mensen die zich met Azië bezighouden, maar met bijvoorbeeld Midden-Oostenstudies, Oude Nabije Oostenstudies en Religiewetenschappen heb ik veel minder te maken gehad. Dat is een van de leuke dingen van deze baan: ik heb in mijn eerste maand al met allerlei mensen gepraat die ik nooit eerder gesproken had. Dat waren inhoudelijke gesprekken over hun programma en de colleges die ze geven. Ik kijk er dan ook naar uit om verder te praten met de opleidingsvoorzitters over hun programma. Waarom zit het in elkaar zoals het in elkaar zit? Wat hoop je precies te bereiken? En is dit dan de beste manier?’
In die gesprekken is Sybesma niet van plan om grote veranderingen bij opleidingen teweeg te brengen. ‘Het is niet mijn bedoeling om de boel op te schudden.’ Maar een goed gesprek kan nooit kwaad, weet Sybesma uit ervaring. 'Bij Chinastudies kregen we ooit van een van mijn voorgangers te horen dat we bij het onderdeel taalwerverving wel erg veel contacturen hadden. Of dat niet anders kon? Aanvankelijk dacht ik: waar bemoei jij je mee? Uiteindelijk bleek die blik van de buitenstaander echter heel nuttig.’
Werkdruk verlagen
Ook hoopt hij iets aan de werkdruk te kunnen doen. ‘Als ik er in deze positie aan zou kunnen meewerken om die te verlagen, zou ik dat erg fijn vinden, maar ik weet dat mijn mogelijkheden beperkt zijn. Het is bijvoorbeeld al lastig om de programmanormen te implementeren in onze opleidingen, omdat we één regio vanuit verschillende perspectieven bestuderen. Je kunt niet zomaar zeggen “we doen voor die regio geen taalkunde meer of geen literatuur of geen geschiedenis”.’