‘Leren met de Stad’ opent deuren in Leiden-Noord
Samen de wijk hechter maken, het buurthuis opknappen of onderzoek doen naar het vergroenen van tuinen. Studenten hebben nu een uitvalsbasis in Leiden-Noord waar ze samen met bewoners en partnerorganisaties werken aan een fijnere stad. Op 25 oktober was de feestelijke opening van ‘Leren met de stad | Op Locatie’.
‘We zijn hier met open armen ontvangen’, zegt coördinator Mirtele Snabilie voor een zaal vol studenten, bewoners en bestuurders van de universiteit, de hogeschool en het mbo. ‘Het is belangrijk om echt fysiek aanwezig te zijn in de wijk, want zo hoor je veel beter wat er speelt.’ Twee bewoonsters kunnen dat beamen. Ze doen beiden veel vrijwilligerswerk, maar komen handen te kort. Marja Geus kaart aan dat veel ouderen eenzaam zijn. Zouden studenten iets met hen kunnen doen?, oppert ze. Zowel de aanwezige studenten als bestuurders zien veel kansen.
Werken aan complexe en reële problemen
Rector Hester Bijl merkt op: ‘Studenten willen graag waarde toevoegen aan de samenleving. Via Leren met de Stad kunnen ze zich verdiepen in complexe en reële problemen en met bewoners werken aan oplossingen. Zo leren ze al tijdens hun studie samenwerken met mensen met verschillende achtergronden en studies. Dat is hard nodig, want dat moeten ze ook na hun afstuderen doen.’
Leren met de Stad | Op Locatie is een initiatief van de Gemeente Leiden, Universiteit Leiden en Hogeschool Leiden. Studenten werken aan maatschappelijke vraagstukken als onderdeel van hun studie. De studenten zijn hier bereikbaar van maandag t/m donderdag. Interesse? Mail oplocatie@lerenmetdestad.nl In dit pand, Het Gebouw aan Arubapad 2, zijn ook de bibliotheek en maatschappelijke organisaties gevestigd zoals Incluzio, SOL en het spreekuur Een Goede Buur.
'De werkelijkheid is ingewikkelder dan wat we in de collegezalen kunnen bespreken.'
Het wemelt van de studenten
Onderwijswethouder Paul Dirkse noemt Leiden de ultieme kennisstad: Leiden heeft 35.000 studenten op 125.000 inwoners en zowel een universiteit, een hogeschool en een mbo. ‘Het wemelt van de studenten en daar moeten ook de bewoners iets aan hebben. Adel verplicht’, stelt hij. Bewoners zijn hier dan ook van harte welkom om spontaan langs te komen als ze een vraag hebben of een goed idee voor de wijk willen delen. Studenten zijn doordeweeks op de locatie aanwezig en gaan in gesprek met de bewoners en maatschappelijke organisaties. Ze gebruiken de plek als uitvalsbasis voor hun onderzoek in de stad.
Met een bolderkar de wijk in
Bij de opening vertellen diverse studenten over hun stage en onderzoek. Zo onderzoekt Roos, psychologiestudent aan de universiteit, hoe bewoners hun tuin inrichten en waarom ze kiezen voor steen of juist groen. Dat doet ze door letterlijk de wijk in te gaan. Met een bolderkar met koffie belt ze aan en gaat met bewoners in gesprek. Roos: ‘Niet om ze vermanend toe te spreken als hun tuin alleen uit steen bestaat. Maar door een gesprek worden ze misschien wel bewuster van hun keuzes en misschien kiezen ze later wel voor vergroening.’ Waarom kiest zij voor deze stage? ‘Een universitaire studie is vrij theoretisch en daarom wil ik graag de praktijk in. Om onderzoek te doen en te leren van de bewoners. Bovendien vind ik het heel fijn om met studenten van andere studierichtingen te sparren en samen te werken.’
Pimpen van het buurthuis
Studenten van de Hogeschool Leiden, zoals Rianca (sociaal juridische dienstverlening) en Lisanne (toegepaste psychologie) zien die meerwaarde ook. Voor hun stage organiseren ze activiteiten om de gemeenschapszin in de buurt te versterken en bewoners kunnen aangeven waar zij behoefte aan hebben. Dat varieert van het organiseren van huiswerkbegeleiding en hulp bij complexe wetgeving tot het pimpen van het buurthuis. Joeri van den Steenhoven, collegelid van de Hogeschool Leiden, hoopt net als Hester Bijl dat er nog meer projecten in de stad komen waar studenten hun bijdragen aan kunnen leveren. ‘De werkelijkheid is ingewikkelder dan wat we in de collegezalen kunnen bespreken. Studenten kunnen zo zien welke impact kennis in de praktijk heeft.’
Tekst: Linda van Putten
Foto's Tjakko Bloemendaal