Een zomer in het buitenland, maar dan digitaal
Een summer school volgen in het buitenland is voor veel studenten een mooie manier om hun vakantie zowel nuttig als leuk te maken. Maar door de vele reisrestricties waren ook de summer schools dit jaar vaak deels online. Toch was het animo er niet minder door. Hoe is het om digitaal in een ander land te studeren? Of als jij wel, maar de andere deelnemers niet in het buitenland zitten? Drie studenten delen hun ervaringen.
Julius Cathalina, masterstudent Computer Science in Leiden
‘Ik wilde een summer school doen omdat het een mooie manier is om nieuwe dingen te leren buiten je eigen curriculum. Mijn keuze viel op de Leiden-Brazil Summer School on Data Science in Health and Disease, omdat ik ervan houd om complexe problemen in de life sciences en gezondheidszorg met rekenkundige methodes te ontrafelen. Ik heb veel geleerd over de verschillende soorten data die gebruikt worden om onderzoek in de gezondheidszorg en life sciences te verbeteren. Sommige aspecten waren nieuw voor me, terwijl andere onderwerpen meer een opfrisser voor mijn kennis waren. De summer school heeft me verse ideeën gegeven die me bij toekomstig onderzoek vast van pas komen.’
‘Dat de summer school volledig digitaal was, maakte voor mij geen groot verschil. Ik had geluk met mijn groepje: het klikte al snel en we konden goed met elkaar opschieten! Er waren genoeg leuke sociale events online. Hierdoor kon je de andere studenten beter leren kennen, maar ook op een meer persoonlijke manier contact hebben met de docenten. Volgens mij zit de grootste waarde van een summer school in de interactie die je hebt met andere studenten, vooral met degenen die uit een ander land of culturele achtergrond komen. Gelukkig bleef die interactie gewoon mogelijk in de online opzet, waardoor het alsnog een heel waardevolle ervaring was!’
Marnix Verhagen, masterstudent Industrial Ecology in Leiden
‘Ik zocht al een tijdje naar een buitenlandervaring op een andere universiteit maar een uitwisseling van een halfjaar paste niet in mijn agenda. Toen zag ik de EUniWell Summer School in Florence, die deze zomer wel fysiek zou plaatsvinden (tussen 28 juni en 1 juli, red.). Ik heb niet getwijfeld of ik wel naar Florence zou gaan. Het was al duidelijk dat de summer school zou switchen naar online onderwijs als de corona-situatie zou veranderen. En ik smachtte na al die tijd weer naar fysiek onderwijs, samen met medestudenten.’
‘Het programma werd door een deel van de studenten online gevolgd, en een deel zat, zoals ik, in Florence. Naast de discussies in de colleges over duurzaamheid was de vrije tijd in Toscane uiteraard geweldig. Het programma bood gelukkig genoeg ruimte om naast studeren ook te genieten van de Italiaanse cultuur samen met je studiegenoten. Ik ben heel blij dat ik fysiek naar Florence ben gegaan en niet besloten had om deze summer school online te volgen. Het bleek toch wel lastig om de studenten op de campus en de online studenten goed met elkaar in contact te laten komen, hoewel dat wel geprobeerd werd door bijvoorbeeld in de colleges vragen uit de chat te stellen. Voor een volgende keer zou ik de summer school adviseren om online en offline lesgeven niet te combineren, maar een keuze tussen beide te maken.’
Caroline Fernandes, doctoraalstudent Parasitaire biologie bij FIOCRUZ, Brazilië
‘Op dit moment doe ik onderzoek naar de reactie van het aangeboren immuunsysteem bij een infectie met het chikungunyavirus. Tijdens de pandemie heb ik me gericht op het volgen van extra onderwijs om meer te leren over mijn onderzoek en vooral ook hoe ik om kan gaan met al mijn data. Er verschijnen steeds meer wetenschappelijke papers waarin geprobeerd wordt de enorme hoeveelheden informatie uit de gezondheidszorg bij elkaar te brengen. De Leiden-Brazil Summer School on Data Science in Health and Disease, die gericht is op data analyse en public health, paste dus precies bij mijn interesses!’
‘Het was voor mij juist gunstig dat de summer school online was – voor het bijwonen van een fysieke summer school heb ik geen budget. En het online onderwijs was echt fantastisch! We kregen goede opdrachten, we ontmoetten allerlei mensen, ik heb vrienden gemaakt en ik heb de kans gekregen om mijn onderzoek eens in een ander perspectief te zien. En het online onderwijs had voor mij nog een voordeel. Ik durf soms niet heel goed Engels te praten, maar bij een online bijeenkomst kan ik mezelf een beetje voorbereiden, even diep ademhalen en dan zeggen wat ik maar wil. Ik kan mezelf wat beter kalmeren dan “in het echt”. Het is best grappig, want in mijn moedertaal ben ik juist een enorme kletskous, maar ik had eigenlijk nog nooit in een relaxte setting Engels gesproken. De vele groepsopdrachten hebben me hierbij geholpen. Zo ontmoette ik Julius [zie interview boven, red.], en verloor ik mijn angst om verkeerd begrepen te worden in het Engels. Ik heb het gevoel dat er een Caroline-voor-de-summer-school is en een Caroline-na-de-summer-school!’