Leidse en Afrikaanse studenten delen kennis en ervaring in online cursus Global Health
Dankzij online onderwijs kunnen internationale studenten veel makkelijker aanschuiven in colleges. Zoals bij de Leidse minor Global Health. Studenten uit Tanzania, Rwanda, Oeganda en Malawi schoven ook aan en verrijkten de colleges met hun kennis over onder andere tropische ziekten.
De halve minor Global Health is een fulltime online cursus van tien weken onder leiding van Leidse medici zoals parasitologen en infectiespecialisten (zie kader). De cursus begint met een basisintroductie waarin de studenten kennismaken met uiteenlopende gezondheidsthema’s zoals tropische infectieziekten en missstanden in de gezondheidszorg. Centraal staat de vraag hoe logistieke en financiële middelen ingezet kunnen worden om de gezondheid te verbeteren van diverse bevolkingsgroepen.
Over de cursus
De halve minor Global Health staat onder leiding van parasitoloog Lisette van Lieshout, hoogleraar Obesitrie Thomas van den Akker, gynaecoloog Jogchum Beltman en hoogleraar Infectieziekten Leo Visser. De cursus is bedoeld voor derdejaars bachelorstudenten Geneeskunde en masterstudenten Biomedische Wetenschappen en Klinische technologie. Meer info over de cursus Global Health en Half-minors@Lumc.nl
Nieuwe inzichten
Naast de twintig Leidse studenten schoven ook vijf studenten aan van verschillende partnerinstellingen in Tanzania, Rwanda, Malawi en Oeganda. Zij konden hun medische kennis en ervaringen delen met Nederlandse studenten en leerden op hun beurt van de Nederlandse kijk op wereldwijde gezondheidsthema’s. Dit creëerde nieuwe inzichten voor alle studenten, aldus infectioloog Meta Roestenberg die meewerkte aan de minor.
Tropische ziekten
De Tanzaniaanse geneeskundestudenten Doreen Msemakweli en Ellyagape Paul vertellen over hun deelname aan de cursus. Doreen: ‘Ik wilde leren hoe de aanpak van gezondheid en gezondheidszorg over de hele wereld verschilt van het perspectief dat we in mijn thuisland hebben.’ Ellyagape vult aan: ‘In Tanzania doen we veel eerder klinische ervaring op dan Nederlandse studenten. We konden vanuit de praktijk onze inzichten delen over bepaalde onderwerpen. We hebben bijvoorbeeld te maken met veel tropische ziekten en kennen de ervaringen van de patiënten.’
Verschil maken
De studenten waren erg geïnteresseerd in de technologische ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Ellyagape: ‘We moeten de kennis en technologie gebruiken om de gezondheidszorg in ons eigen land te verbeteren. Bij een tropische ziekte als malaria kan dat helpen om de verspreiding van de ziekte voorkomen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de behandeling van borstkanker, een ziekte die in Tanzania dikwijls te laat ontdekt wordt.’ Doreen: ‘Met goed onderwijs en overheidsbeleid denk ik dat we echt een verschil kunnen maken, en dat neem ik mee uit de cursus Global Health.’
Community
Roestenberg is ook heel enthousiast over de mix van verschillende achtergronden. ‘Het delen van de verschillende ervaringen en cultuur zorgde bij iedereen voor een beter begrip van wereldwijde gezondheidskwesties.’ Er ontstond een ware community. Studenten logden al ruim voor de start van de online colleges in om even te praten met medecursisten. ‘En dat ging lang niet alleen over het vak, maar ook over henzelf.’