"De Middeleeuwen zijn spannend, mysterieus en spreken tot de verbeelding"
Op 3 september won Thijs Porck MPhil, docent Oudengels bij de opleiding Engelse taal en cultuur, de Geesteswetenschappen Onderwijsprijs – de facultaire prijs voor de beste docent van het jaar. Hij vindt het vooral erg leuk dat de nominatie vanuit studenten komt. “Ze waarderen blijkbaar wat je doet en dat geeft een goed gevoel. De prijs is voor mij een groot compliment.”
Op 3 september won Thijs Porck MPhil, docent Oudengels bij de opleiding Engelse taal en cultuur, de Geesteswetenschappen Onderwijsprijs – de facultaire prijs voor de beste docent van het jaar. Hij vindt het vooral erg leuk dat de nominatie vanuit studenten komt. “Ze waarderen blijkbaar wat je doet en dat geeft een goed gevoel. De prijs is voor mij een groot compliment.”
Passie overdragen
Porck studeerde zelf zowel Geschiedenis als Engels in Leiden. Voor Geschiedenis verdiepte hij zich in middeleeuwse kronieken en voor Engels richtte hij zich op het Oudengels – de taal en literatuur van vroegmiddeleeuws Engeland. Sinds februari 2011 is Porck aangesteld als docent-promovendus bij de Opleiding Engels. “Deze aanstelling houdt in dat ik voor de helft van mijn tijd colleges geef en voor de andere helft werk aan mijn proefschrift naar de perceptie van ouderdom in vroegmiddeleeuws Engeland.”
Porck prijst zichzelf gelukkig dat hij zich nu in de positie bevindt om naast zijn onderzoek ook colleges te kunnen geven over alles wat hem als student al interesseerde: middeleeuwse geschiedenis, Oudengelse literatuur en de historische ontwikkeling van taal. “Juist deze mix maakt mijn vakgebied, de filologie, zo fascinerend.”
Hij beschrijft zijn eigen studententijd als vormend voor de manier waarop hij les geeft en haalt met name de colleges aan van Antheun Janse (Opleiding Geschiedenis) en Rolf Bremmer (Opleiding Engels). “Ik heb toen zelf ervaren hoe aanstekelijk het enthousiasme van een docent voor zijn vakgebied kan zijn; net als zij probeer ik nu mijn eigen passie over te brengen op mijn studenten.”
Onderdeel van een team
Deze Onderwijsprijs wordt uitgereikt aan docenten die ‘goed onderwijs’ geven. Maar wat is nu precies ‘goed onderwijs’? Voor Porck is dat onderwijs dat studenten enthousiast maakt om zich in iets te verdiepen en meer te leren over een bepaald onderwerp. De prijs is voor hem een blijk van waardering van de studenten en ook een bevestiging dat alle energie die hij stopt in het voorbereiden van colleges het meer dan waard is. “Blijkbaar zit ik op de goede weg en ik hoop dit werk nog jaren te mogen doen.”
Toch zou de prijs wat Porck betreft ook uitgereikt kunnen worden aan een cursus of een hele opleiding. “Je werkt als docent immers nooit alleen,” legt hij uit, “je maakt onderdeel uit van een team van docenten en je bent afhankelijk van de input van collega’s en de ruimte die ze je gunnen bij het ontwikkelen van nieuwe stof; ook administratief moet alles kloppen. Gelukkig is dat allemaal goed geregeld bij de Opleiding Engels.”
Van Vikingbootje tot K3-dansje
Desondanks heeft Porck de prijs natuurlijk niet voor niets gewonnen. De jury van de Facultaire Onderwijsprijs noemde zijn colleges een feest om naar te luisteren. De docentpromovendus is blij met het compliment, maar is van mening dat er niet veel nodig is om de onderwerpen waarover hij mag doceren tot een feest te maken. Vikingen, ridders, draken, runeninscripties, middeleeuwse handschriften, , verbazingwekkende archeologische vondsten, duizend jaar oude raadsels én de Oudengelse inspiratiebronnen van Tolkien. “Wat wil je nog meer?”
Sommigen vinden de Middeleeuwen misschien saai of duister, maar daar is volgens Porck niks van waar. “Ze zijn juist spannend, mysterieus en spreken nog altijd tot de verbeelding. Kijk maar naar de populariteit van series als Merlin (BBC), Vikings (History Channel) en natuurlijk het ‘middeleeuws-achtige’ Game of Thrones (HBO),” vertelt hij enthousiast. “Door af en toe naar dit soort series te verwijzen of beeldmateriaal te gebruiken, kun je inspelen op de interesses van je studenten.”
Porck probeert echter ook andere dingen uit om zijn hoorcolleges pakkend te maken en informatie op zijn studenten over te brengen. Zoals een zelfgemaakt Vikingbootje van papier, om de voordelen van het langschip uit te leggen; een facebook-persoonlijkheids-quiz over de theologische opvattingen van de 6 e-eeuwse paus Gregorius de Grote en zelfgetekende ‘cartoons’ van belangrijke – “of belachelijke” – gebeurtenissen uit de Angelsaksische geschiedenis. “Ooit heb ik zelfs een K3-achtig dansje verzonnen om een grammaticaal verschijnsel uit te leggen,” lacht Porck.
Old English Enthusiasts
Voor Porck bestaat er niets mooiers dan zijn fascinatie voor zijn vakgebied met zijn studenten te delen. Daar haalt hij als docent de meeste waardering uit en hij organiseert dan ook graag extra curriculaire activiteiten, zoals filmavonden, lezingen en excursies. “Als je met veertig man een film over King Arthur kijkt, of je bent met twintig studenten bij de tentoonstelling ‘De Gouden Middeleeuwen’ in het RMO met aansluitend een lezing over een Angelsaksisch scheepsgraf, dan zie je de interesse van de studenten en weet je dat je ergens een juiste snaar hebt geraakt.” Die interesse voor zijn vakgebied ziet Porck ook terug in de populariteit van zijn Facebookgroep ‘Old English Enthusiasts’. Hij merkt dat studenten het leuk vinden ook buiten de colleges om actief bezig te zijn met Oudengels.
"Daag jezelf uit"
Natuurlijk bestaat er niet één juiste manier van onderwijsgeven. Iedere docent is weer anders. Voor Porck is het vooral belangrijk dat hij zich opstelt als ambassadeur van zijn vakgebied. “Het komt zelden voor dat studenten een vak intrinsiek interessant vinden. Het helpt dan om expliciet uit te spreken waarom jouw vak nou zo leuk is, zowel binnen als buiten de collegezaal.”
Studenten raadt hij aan zoveel mogelijk de kans te grijpen om zich op intellectueel, sociaal en academisch vlak te ontwikkelen. Het arbeidsmarktperspectief is belangrijk, maar laat je er niet altijd door leiden; kies vooral wat je leuk vindt. “Er is een grote behoefte aan beheersing van academische vaardigheden en die vaardigheden ontwikkel je juist sneller en beter als je je verdiept in iets wat echt jouw interesse heeft. Volg dus je hart, om het clichématig uit te drukken. En: kies niet altijd voor de makkelijkste weg. Daag jezelf uit om over hordes heen te springen in plaats van ze te omzeilen.”