Leids Universitair Studentenplatform
Het Leids Universitair Studenten Platform (LUS) is een door studenten geleide ‘denktank’. Het bestaat uit acht leden: zeven vertegenwoordigers van elke faculteit en een voorzitter. Het LUS geeft onafhankelijk advies voor universiteitsbreed beleid, over elk onderwerp dat studenten aangaat. Het reikt ook de LUS Onderwijsprijs uit voor de beste Leidse leraar van het jaar.
Het LUS wordt gerund voor en door studenten. Om input van veel verschillende studenten te krijgen, organiseert het LUS bijeenkomsten voor iedereen om over een bepaald onderwerp te discussiëren en te brainstormen. Het communiceert de inzichten en ideeën van studenten aan het College van Bestuur en andere relevante organen van de Universiteit Leiden.
Wil jij een onderwerp of idee aan de orde stellen op de universiteit? Neem contact op met het LUS via mail of social media! De volgende activiteit die het LUS organiseert, vind je altijd bij @lusleiden op Instagram.
LUS-leden
Voorzitter |
Jelle de Boer |
Geesteswetenschappen |
Koswar Amiri |
Governance and Global Affairs |
Archie |
LUMC |
Joe van der Wouw |
Rechtsgeleerdheid |
Floris-Jan Boutens |
Sociale Wetenschappen |
Rik van den Huijsen |
Wiskunde en Natuurwetenschappen |
Romy Kuperus |
Leidse Onderwijsprijs
Bij de Opening van het Academisch Jaar wordt jaarlijks de LUS Onderwijsprijs uitgereikt aan de beste docent van het voorgaande jaar.
Deze Onderwijsprijs is een bijzondere onderscheiding voor de docent die het meest inspirerend is in het geven van colleges. Elke student krijgt de kans en wordt aangemoedigd om zijn beste docent te nomineren! De docent ontvangt een prijs ter waarde van 25.000 euro die ingezet kan worden voor onderwijsinitiatieven.
Heb jij een docent die je wilt nomineren voor de volgende Onderwijsprijs?
Winnaar van 2024
De onderwijsprijs van 2024 is dit jaar uitgereikt aan Pieter Slaman, docent Geschiedenis in Leiden. Omschreven als vol humor en zeer open door zijn studenten, geeft Pieter Slaman inspirerend onderwijs. Uit de verhalen van studenten bleek dat zijn talenten als docent menig student overtuigd hebben de Nederlandse Geschiedenis te bestuderen. Slaman: 'In collegezalen stoken wij elke dag een vuur. De studenten slepen de brandstof aan uit alle windstreken. De taak van de docent is daarbij eigenlijk beperkt. Vooral de studenten doen het werk. Ik draag deze prijs op aan al diegenen die het ons als docent mogelijk maken om ons werk te doen, zoals de onderwijsadministratie en het secretariaat.'
Winnaar van 2023
Gobée is volgens zijn studenten een enorm bevlogen docent met een duidelijke passie voor zijn vakgebied. De verscheidenheid van zijn lesmethodes zorgt er volgens studenten voor dat dit het beste onderwijs is dat een student zich wensen kan. Gobée: 'Ongelooflijk, enorm bedankt voor deze eer.'
Winnaar van 2022
Het academische jaar 2021-2022 was een uitdagend jaar, met een geleidelijke terugkeer naar persoonlijke en hybride lessen. Door dergelijke moeilijkheden te overwinnen, bleven de drie docenten op de shortlist hun studenten met nog meer passie begeleiden.
De winnaar van de LUS Onderwijsprijs 2022 is Emily Strange, docent duurzame ontwikkeling, biodiversiteit en natuurbeschermingsbiologie in Leiden en Den Haag. Ze zal de prijs gebruiken voor haar voortdurende interdisciplinaire inzet om 'een omgeving te creëren waar goed onderwijs echt gewild is en niet wordt gezien als een extraatje bij het werk' van een academicus.
Winnaar van 2021
De winnaar van de Leidse Onderwijsprijs 2021 is Ayo Adedokun, die lesgeeft over conflict, vredesopbouw en ontwikkeling in Afrika.
2021
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website of2020
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofVerslagen LUS-bijeenkomsten
2021-2022
- LUS report: The future of online education
- LUS report: University communication
2020-2021
- LUS report: Student wellbeing advice
- LUS report: Interdisciplinarity advice
2019-2020
- LUS report: Connecting Teaching & Research
- LUS report: Landing in Leiden
- Lunch Club: Anglification
- High Tea Club: Student feedback
2018-2019
- Breakfastclub: Integration
- Breakfastclub: Sustainability
- Breakfastclub: Healthy Studying
- Breakfastclub: Career perspectives and Guidance
- Breakfastclub: Inter & Intra Faculty Community Building
- Breakfastclub: Flexibility in education
2017-2018
- Breakfastclub: Studying in The Hague and Student Participation
- Breakfastclub: FOS and Student Participation
- Breakfastclub: Englishization of education
- Breakfastclub: LGBTQ+
- Theme meeting: Career Perspectives
- Symposium: Stressloos studeren
LUS-Inputweek
In de week van 10 februari 2020 vond de eerste editie van de LUS Input Week plaats. Tijdens deze week bezochten leden van de LUS-commissie alle faculteiten van de universiteit om met studenten in gesprek te gaan en om hun terugkoppeling en ideeën te noteren. Met deze notities is er per faculteit een verslag geschreven dat is gedeeld met het faculteitsbestuur. Ook is er een document opgesteld. Dit algemene verslag dient als een toelichting op de aanpak en het doel van de inputweek en wijst een aantal algemene punten aan die bij vrijwel iedere faculteit terugkeren.
De inputweek heeft als doel de student zelf op te zoeken, zodat hij of zij niet zelf het LUS moet vinden om feedback te geven. Zo hoopt het LUS over facultaire én universitaire zoveel mogelijk studenten te laten brainstormen. Twee faculteitsleden van het LUS bezoekt een centrale plek op de faculteit om met studenten in gesprek te gaan. Alles mag onder het genot van een kopje koffie besproken worden. De opmerkingen verschijnen als post-its op het prikboard zodat er een mind map ontstaat waaraan studenten hun eigen mening en visie kunnen toevoegen.
Verslagen:
- Toelichting & algemene conclusies
- Archeologie
- Geesteswetenschappen | bijlage
- Governance and Global Affairs
- LUMC
- Rechtsgeleerdheid
- Sociale Wetenschappen
- Wiskunde en Natuurwetenschappen
Geschiedenis
Het LUS is in 2013 opgericht met als doel het adviseren van het College van Bestuur, voornamelijk via de vicerector die portefeuillehouder onderwijs en studentenzaken is. Het kreeg de opdracht om vooral (maar niet alleen) inzichten te vergaren van studenten die nog niet actief zijn in verenigingen en medezeggenschapsorganen.