Sociaal

Help bij het voorkomen van stagediscriminatie; vul de vragenlijst in

28 oktober 2024

Studeer jij aan een universiteit en heb je stage gelopen of loop je nu stage? Help mee om stagediscriminatie en kansenongelijkheid in kaart te brengen en mee te denken over beleid en acties ter preventie! Vul hiervoor een online vragenlijst in.
Het invullen duurt ongeveer 10 minuten.

De vragenlijst

In de vragenlijst vragen we naar jouw ervaringen met het vinden van een stageplek, hoe je de stage zelf hebt ervaren en of je hierbij ongelijkheid en/of discriminatie hebt ervaren. Ook vragen we naar een aantal achtergrondgegevens. Op die manier kunnen we achterhalen welke studenten het meest te maken krijgen met stagediscriminatie of ongelijke kansen rondom stages en op basis van welke grond discriminatie en kansenongelijkheid rondom stages plaatsvindt.

Meer informatie over het onderzoek

Stages kunnen leuke en leerzame ervaringen zijn, maar soms kan het voorkomen dat je een vervelende situatie meemaakt bij het zoeken naar een stageplaats of tijdens je stage. Al eerder werd duidelijk dat binnen het mbo sprake is van stagediscriminatie, maar er is nog maar beperkt onderzoek gedaan naar dit onderwerp binnen het wetenschappelijk onderwijs.

Aan de hand van dit onderzoek van het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS )willen we in beeld brengen in hoeverre en op welke manier er binnen het wetenschappelijk onderwijs sprake is van discriminatie en kansenongelijkheid rondom stages. We hopen dat zo veel mogelijk studenten van verschillende universiteiten en opleidingen in het land de vragenlijst invullen. De uitkomsten zullen leiden tot aanbevelingen voor universiteiten, opleidingen en andere betrokken partijen om stagediscriminatie tegen te gaan en gelijke kansen te bevorderen.

Meer informatie of vragen?

Wil je meer informatie of heb je vragen over dit onderzoek? Mail dan gerust naar Inti Soeterik: onderzoeker bij Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS). Of bezoek de website van het KIS.