Onderwijs, Financiën

Steun protest tegen bezuinigingen hoger onderwijs op 14 november in Utrecht

15 oktober 2024

Op 14 november protesteren studenten en medewerkers van universiteiten en hogescholen in Utrecht tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Wij, het College van Bestuur en decanen, steunen deze actie en roepen de studenten en medewerkers van Universiteit Leiden op om naar Utrecht af te reizen en hun stem te laten horen.

Wij vinden zowel de omvang als de onzekerheid die de plannen met zich meebrengen voor de onderwijssector volstrekt onverstandig en onverantwoord. De kwaliteit van ons onderwijs en onderzoek komt in gevaar. Met een hoge opkomst op 14 november kunnen we deze boodschap met elkaar ondersteunen.

Het protest wordt georganiseerd door onder meer WOinActie, AOb, FNV, LSVB en ISO en vindt plaats op donderdag 14 november van 13.00 – 15.00 uur.

Onderwijs op donderdagmiddag

Om extra werkdruk en studiedruk te voorkomen, kiezen we er bewust voor om geen onderwijsvrije middag af te roepen voor de hele universiteit. Wel willen we docenten en studenten die op donderdagmiddag naar Utrecht willen gaan, die mogelijkheid geven. Heb jij onderwijs op donderdagmiddag? Let dan goed op wat jouw docent aangeeft via Brightspace. Als jouw docent besluit naar Utrecht te gaan voor het protest en je college niet doorgaat, zal deze je hierover informeren.

Gaat jouw college door, dan is het aan jou om te besluiten of je hierbij aanwezig bent of naar Utrecht afreist. Voor studenten geldt op 14 november geen aanwezigheidsplicht, behalve bij verplichte practica en tentamens die niet ingehaald/verzet kunnen worden. Het inhalen van gemiste stof is de verantwoordelijkheid van de student.

Voor studenten van de medische faculteit geldt dat het aan jou is om te besluiten of je bij onderwijs aanwezig bent of naar Utrecht afreist. Het inhalen van gemiste stof is de verantwoordelijkheid van de student. Dit kan voor verplicht onderwijs resulteren in inhalen van onderwijs in het volgende studiejaar.

Onderteken de petitie

Je kunt niet alleen in Utrecht je stem laten horen, je kunt ook de petitie ondertekenen die deel uitmaakt van de acties tegen de bezuinigingen.

Indien er meer informatie is over de protesten, wordt dit bericht aangevuld.

College van Bestuur en decanen