Vacature: Student-assistenten meta-analyse over executieve functies en schoolse vaardigheden (0,3 fte, 18 maanden)

2 oktober 2024

Bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen zijn we op zoek naar twee studentassistenten voor het NRO project ‘Hoe zinvol is het trainen van executieve functies als impuls voor schoolse vaardigheden?’.

Projectbeschrijving

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor executieve functies (EF) in het onderwijs. Er worden steeds meer trainingen of lesmethodes ontwikkeld die leerkrachten in de klas kunnen inzetten om EF bij hun leerlingen te stimuleren. De resultaten van wetenschappelijke studies over de effectiviteit van EF-trainingen zijn echter niet eenduidig en dat maakt het moeilijk om het onderwijs volgens wetenschappelijke inzichten vorm te geven.

Het resultaat van een enkele studie geeft vaak geen doorslaggevende ‘bewijs’ voor het optreden van een effect, bijvoorbeeld de effectiviteit van een EF-training. Het doel van een meta-analyse is om de resultaten van meerdere studies die hetzelfde effect onderzoeken samen te brengen. Door het uitvoeren van zo’n meta-analyse hopen dr. Elise Swart, prof. dr. Marga Sikkema-de Jong en dr. Emma Everaert – met jouw hulp! – een antwoord te kunnen geven op de vraag of EF-training effectief is, en of EF-training ook impact heeft op de ontwikkeling van schoolse vaardigheden zoals taal/lezen en rekenen/wiskunde. De uitkomsten van de meta-analyse zullen gebruikt worden om leraren te helpen om een keuze te maken uit het aanbod van lesmethoden en interventies gericht op EF en schoolse vaardigheden.

Voor dit onderzoeksproject zijn we op zoek naar twee studentassistenten

Dit ga je doen:

• Systematisch screenen en beoordelen van titels en abstracts van artikelen
  • Op systematische wijze beoordelen van full-tekst versies van artikelen aan de hand van vooraf bepaalde criteria
  • Informatie en data uit de literatuur coderen en controleren aan de hand van een opgesteld codeerschema.
  • Overleggen met andere onderzoekers om verschillen in coderingen te bespreken en
  • de werkwijze gelijk te houden.

Het is voor deze functie mogelijk om deels vanuit huis te werken. We verwachten wel dat je
regelmatig deelneemt aan overleggen. Je zult je werkzaamheden uitvoeren in nauw overleg
met de andere onderzoekers binnen het project (dagelijks begeleider: dr. Emma Everaert)
en mogelijk met één of meerdere scriptiestudenten.

Dit breng je mee:

• Je bent een derdejaars bachelor- of masterstudent in één van de Sociale Wetenschappen, bij voorkeur Pedagogische Wetenschappen of Psychologie.
  • Je hebt interesse in wetenschappelijk onderzoek en bent goed in staat Engelstalige
  • wetenschappelijke artikelen te lezen en begrijpen.
  • Je werkt zeer nauwkeurig en georganiseerd.
  • Je kan zelfstandig werken, maar werkt ook goed samen met anderen
  • Ervaring met systematische reviews of meta-analyses is een pré.
  • Je bent regelmatig beschikbaar voor overleggen op maandag of dinsdag.

We bieden:

• Relevante werkervaring op te doen binnen het wetenschappelijk onderzoek.
  • Aanstelling van 0,3 fte (11.4 uur per week) voor 1,5 jaar (via Jobmotion). Startdatum: in overleg, bij voorkeur rond 1 november 2024. Werktijden zijn in overleg.
  • Het salaris is afhankelijk van jouw kennis en ervaring (CAO Universiteiten, salarisschaal SA).
  • Gezellige collega’s

Solliciteren of meer weten?

Ben je enthousiast geworden? Stuur dan jouw motivatiebrief en CV naar dr. Emma Everaert (e.everaert@fsw.leidenuniv.nl). Wil je eerst nog meer informatie over deze functie? Mail dan ook gerust! Solliciteren kan tot en met 8 oktober 2024. Uiterlijk 10 oktober hoor je of je wordt uitgenodigd voor een gesprek. De gesprekken zullen plaatsvinden op maandag 14 of dinsdag 15 oktober