Installatie veiligheidscamera's Herta Mohr

3 september 2024

Om een zo veilig mogelijke werk- en studieomgeving te creëren, is er op alle universitaire terreinen en in alle gebouwen cameratoezicht aanwezig. Ook bij het Herta Mohr worden binnenkort camera’s geïnstalleerd. Vanaf 16 september worden deze camera’s geplaatst op de begane grond bij de ingang van het Herta Mohr, bij de nooduitgang aan de Maliebaanzijde en bij de ingang van de parkeergarage. Daarnaast komen in de parkeerkelder bij zowel de ingang voor fietsers als auto’s camera’s te hangen. Dit cameratoezicht wordt tevens aangeduid met standaard stickers en borden op het gebouw, zoals die ook bij de andere gebouwen worden gebruikt.

Voorafgaand aan dit besluit heeft een zorgvuldige weging van belangen plaatsgevonden door de Regietafel Beveiligingsmaatregelen Gebouwen waarna positief is geadviseerd. De camera’s hebben als doel de veiligheid van eigendommen, medewerkers en studenten te waarborgen. Met de camera’s worden geen personen of groepen in de gaten gehouden.

Het privacy office beoordeelt binnen twee maanden na plaatsing nogmaals de beelden van de camera’s en vast te leggen gebieden. Als de beelden voldoen aan de vooraf gemaakte afspraken, vindt definitieve goedkeuring plaats – de uitkomst wordt in oktober als update aan dit bericht toegevoegd.

Vaste procedure

De universiteit hecht waarde aan transparantie en zorgvuldigheid rond het plaatsen van camera’s. Daarom verloopt het besluitvormingsproces voor het plaatsen van beveiligingscamera’s sinds het academisch jaar 24-25 via een vast stappenplan, waar onder meer de security en privacy offices bij betrokken zijn en een weging van meerdere belangen plaatsvindt. Ook wordt gebruik gemaakt van een overkoepelend data protection impact assessment (DPIA) met een locatie-specifiek addendum. Hiermee voldoen de camera’s die we plaatsen aan alle geldende wettelijke eisen, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Universiteitsraad heeft positief geadviseerd over deze aanpak. Meer informatie over dit proces vind je op de website.

Contact

Heb je vragen over de nieuwe camera’s? Neem dan contact op met Paul Delfos, security officer van de Faculteit Geesteswetenschappen via privacy-securitysupport@hum.leidenuniv.nl.