Onderwijs, HR

Vacature: scholieren begeleiden met behulp van design thinking

16 augustus 2024

Lijkt het jou leuk om jongeren te begeleiden en ervaring op te doen in het onderwijs? De Honours Academy zoekt studenten die scholieren van het Pre-University College Den Haag kunnen helpen met hun project, in de periode oktober tot december 2024. Je wordt betaald naar het tarief voor student-assistenten (SA-schaal).

Solliciteren kan tot en met 9 september 2024. We zien uit naar jouw sollicitatie!

Wat ga je doen?

Als scholierenbegeleider werk je met een groepje van ongeveer vijf deelnemers van het Pre-University College Den Haag aan een oplossing voor een relevant maatschappelijk vraagstuk in de stad Den Haag. Voorbeelden van onderwerpen zijn het vergroten van de biodiversiteit in de stad, gentrificatie of jeugdcriminaliteit. Jullie maken hierbij gebruik van het onderwijsconcept Design Thinking: een innovatiemethode waarbij een probleem in verschillende fases in kaart wordt gebracht en vervolgens mogelijke oplossingen getest worden.

In 6 sessies van 2 uur doorlopen de PRE-studenten het proces van Design Thinking onder jouw begeleiding. Daarnaast zijn er drie langere sessies (van elk 4 uur) waarin de groepjes hun voortgang en eindproduct presenteren waarbij je aanwezig bent. Jouw rol is om de PRE-studenten te helpen de methode te volgen, opbouwend door te vragen naar hun ideeën en hen te ondersteunen in het maken van hun eindpresentatie. Ook stimuleer je dat de groep prettig functioneert en er geen PRE-studenten afhaken of overheersen.

Jouw profiel

Je hebt:

• een passie voor onderwijs en interesse in Design Thinking (voorkennis niet vereist);
  • de motivatie om op een inclusieve manier met jong talent te werken;
  • voldoende overwicht om een groepje bij de les te houden;
  • het geduld om goed te luisteren en de eigen ideeën van de PRE-studenten te volgen en aan te scherpen.

Je bent:

• verantwoordelijk en betrouwbaar;
  • beschikbaar op donderdagmiddagen tussen 13.00 en 17.00 uur, in de periode 1 oktober t/m 19 december
  • beschikbaar voor twee voorafgaande workshops over Design Thinking (eind september of begin oktober), voor tussentijdse intervisie met de andere begeleiders en voor afstemming met de blokcoördinator.
  • Ervaring met Design Thinking of het begeleiden van scholieren is een pre.

Wij bieden

• een uitdagende tijdelijke functie binnen een innovatieve omgeving;
  • in totaal ongeveer 4 uur training in Design Thinking met ook aandacht voor groepsdynamiek en motivatie;
  • uitleg over het onderwerp dat behandeld wordt in het groepje;
  • intervisie met de andere scholierenbegeleiders en een vast aanspreekpunt voor vragen.

Vergoeding vindt plaats tegen het tarief voor student-assistenten (schaal SA). De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van je studiefase. Als je geen studenten-OV hebt, is een reiskostenvergoeding beschikbaar.

Honours Academy

Aan de Honours Academy van de Universiteit Leiden volgen vwo-scholieren, bachelorstudenten en masterstudenten extracurriculair onderwijs naast hun reguliere studie. Het honoursonderwijs is bedoeld voor studenten die meer willen en kunnen en is multidisciplinair, persoonlijk en toekomstgericht. De Honours Academy wil een proeftuin zijn en onderwijsinnovatie op die manier binnen de gehele universiteit stimuleren.

Het Pre-University College Den Haag is een éénjarig onderwijsprogramma voor een diverse groep getalenteerde 5 vwo-leerlingen. Met dit programma kunnen zij alvast kennismaken met de wereld van de wetenschap en met het doen van onderzoek. De leerlingen zijn afkomstig van scholen in en om Den Haag.

Diversiteit en inclusie

Diversiteit en inclusie zijn kernwaarden van de Universiteit Leiden. De Universiteit Leiden streeft ernaar om een inclusieve gemeenschap te worden die alle studenten en medewerkers in staat stelt om zich gewaardeerd en gerespecteerd te voelen en zich volop te ontplooien. We verwelkomen dan ook graag sollicitanten van ondervertegenwoordigde groepen.

Als scholierenbegeleider wordt ook van je gevraagd binnen de groep te letten op een inclusieve sfeer en mogelijke knelpunten aan te kaarten bij de programmacoördinatie.

Solliciteer uiterlijk 9 september

Sollicitaties ontvangen we graag op uiterlijk 9 september 2024 via predenhaag@ha.leidenuniv.nl. Voor meer informatie over de inhoud van deze functie kun je contact opnemen met Miyuki Kerkhof via predenhaag@ha.leidenuniv.nl. De gesprekken vinden plaats op 12 en 19 september.