Tijdelijk anti-kraak in Cluster Noord

8 juli 2024

De verhuizing vanuit Cluster Noord (het huidige Matthias de Vrieshof) naar het nieuwe Herta Mohr-gebouw is bijna voltooid. Deze zomer worden de gebouwen overgedragen aan leegstandsbeheerder De Vastgoedbeschermer, die Cluster Noord vanaf de overdracht gaat beheren, bewaken en zorgen voor bewoning totdat de verbouwing van start kan gaan. Het streven is om het ontwerpproces voor Cluster Noord nog in 2024 te starten.

Door de ruimte in Cluster Noord te benutten als tijdelijke woonruimte wordt goed gebruik gemaakt van de gebouwen zolang de verbouwing nog niet is begonnen. Bovendien helpt het anti-kraakverhuren van leegstaande ruimte om het woningtekort in Leiden voor onder andere studenten enigszins te verlichten.