Stagevacature: CODART, Den Haag

23 juli 2024

CODART is een internationaal netwerk van museumconservatoren van Nederlandse en Vlaamse kunst van voor 1750. CODART heeft ruim 600 leden in ca. 50 landen, werkend in 300 musea, variërend van grote (Louvre, Prado, Rijksmuseum) tot kleinere spelers in het veld. Het bureau van CODART (zes medewerkers) is gevestigd in het centrum van Den Haag.

Van 16 tot en met 18 maart 2025 organiseert CODART haar internationale jaarcongres voor naar verwachting 140 deelnemers. Het congres vindt plaats in Keulen en wordt georganiseerd i.s.m. met het Wallraf-Richartz-Museum, Keulen. Tijdens het congres wordt het thema herkomstonderzoek behandeld. Voor netwerkbijeenkomsten en excursies wordt ook samengewerkt met andere musea en instellingen.

Zie voor meer informatie over CODART en haar activiteiten: codart.nl

Wat ga je doen?

Wij bieden een kijkje in de keuken van een internationale culturele organisatie en in het vakgebied van de conservator. Je ondersteunt de coördinator van het jaarcongres bij alle voorbereidende en afsluitende werkzaamheden, zoals het verwerken van de registraties, het samenstellen van deelnemerslijsten en een congresfolder, voorbereiding van excursies, organisatie van lezingen, bijeenkomsten, recepties, en het maken van een evaluatieverslag. Je bent aanwezig bij het congres om de organisatie bij te staan en ervoor te zorgen dat alles op rolletjes loopt.

Omdat CODART een kleine organisatie is, krijg je een goede inkijk in de taken van alle werknemers en kun je hen hierbij ondersteunen indien nodig. Je kunt denken aan het up-to-date houden van de informatie op de CODART-website, maar ook de organisatie van andere evenementen, zoals (digitale) CODARTfocus bijeenkomsten die gedurende de stageperiode plaatsvinden. In samenspraak worden je leerdoelen vastgelegd en kun je aangeven waar je interesses liggen. Je maakt volledig deel uit van ons kleine team en er is genoeg ruimte voor persoonlijke begeleiding. Je leert veel over hoe een congres wordt georganiseerd en hoe een internationaal netwerk functioneert. De voortgang van de stage wordt tussentijds en na afloop van het traject geëvalueerd.

Wie zoeken wij?

We zoeken iemand die graag meer wil leren over de werking van een internationale, culturele netwerkorganisatie en die organisatorische vaardigheden wil opdoen. Je hebt een open manier van communiceren en bent een prettige collega. Je bent praktisch ingesteld, stressbestendig en zoekt naar creatieve oplossingen. Je kunt goed zelfstandig werken, maar werkt ook graag in teamverband. We zoeken een HBO/WO student met aantoonbare culturele interesse. Goede kennis van het Nederlands en Engels is vereist.

Interesse in de stage?

De stage is voor een periode van 5 maanden voor 24 uur per week. De startdatum is bij voorkeur 4 november. CODART biedt een marktconforme stagevergoeding. Je brief met motivatie en CV ontvangen wij graag voor 19 augustus via events@codart.nl.

Meer informatie over de stageplek kun je verkrijgen bij Moos Engelbertink (congrescoördinator) via moos.engelbertink@codart.nl.