Ruim 2700 euro naar onderzoeksproject Liveable Planet dankzij NSE-respondenten

4 juli 2024

In het eerste kwartaal hebben duizenden studenten van de Universiteit Leiden de Nationale Studenten Enquête (NSE) ingevuld. Als dank hiervoor doneert de universiteit een bedrag van €2.788,75 aan het Leids Universiteits Fonds (LUF) ten behoeve van het Liveable Planet onderzoeksproject.

In acht weken tijd werd de NSE door 11.155 studenten van de Universiteit Leiden ingevuld - een responspercentage van ruim 33%. De studenten van de faculteiten Wis- en Natuurkunde en Archeologie hebben het de meeste respons geleverd, van beiden 39%.

De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek waarin studenten hun mening geven over hun opleiding, bijvoorbeeld over de inhoud, de studiebegeleiding en de aansluiting op de arbeidsmarkt.

Dit jaar droegen studenten met het invullen van de enquête niet alleen bij aan beter onderwijs, maar ook aan onderzoek naar het verband tussen invasieve waterplanten en muggen. De universiteit doneert voor iedere student die de NSE invulde €0,25 aan het onderzoeksproject van Liveable Planet en dat levert een totale donatie op van €2.788,75.

Liveable Planet

Door klimaatverandering verspreiden invasieve drijvende waterplanten zich snel in Nederland. Een ramp voor de biodiversiteit en mogelijk ook voor de volksgezondheid. Tegelijk zien we ook meer muggen en muggensoorten die ziekten kunnen overdragen zoals het westnijlvirus en malaria. Ecoloog Emily Strange onderzoekt of de waterplanten een broedplaats vormen voor muggen.

Op 25 juni overhandigde Nalani Verwoord, assessor van Faculteit Wis- en Natuurkunde (FWN), namens Universiteit Leiden de cheque aan Michiel Veldhuis, de directe collega van Emily Strange.

Verwoord: ‘Ik ben blij dat ik deze cheque mag overhandigen, ik heb colleges gevolgd bij dr. Emily Strange en ben er trots op dat zij tot mijn faculteit behoort.’

Veldhuis: ‘Ik ben erg blij met deze donatie! Voor ons veldonderzoek willen we Environmental DNA (eDNA) gebruiken. Daarmee kunnen we watermonsters analyseren op het DNA van alle soorten die erin leven. eDNA is snel en nauwkeurig, maar ook erg kostbaar. Heel hartelijk dank voor jullie steun.'

Resultaten NSE verwacht in september

Momenteel worden de resultaten geanalyseerd en de universiteit verwacht in september verslag uit te brengen.

Het volledige responsdatabestand moet namelijk worden verwerkt met opsplitsingen naar bijvoorbeeld opleidingen, de open antwoorden en de analyse van de universiteitsbrede uitkomsten. De NSE is voor de Universiteit Leiden een belangrijk feedbackinstrument en dankzij deze hoge respons zullen de resultaten nog beter bruikbaar zijn. Met de uitkomsten gaat de universiteit op alle niveaus aan de slag om zo het onderwijs en voorzieningen te verbeteren - van het College van Bestuur tot de Opleidingscommissies.