LU-Card check ook in nieuw facultair jaar 24-25

25 juni 2024

Ook in het nieuwe facultair jaar 24/25 gaan we door met de LU-Card controle bij de entreehal van het Kamerlingh Onnes Gebouw (KOG). We doen dit om een veilige werk- en studeeromgeving te creëren voor iedereen die thuishoort op de universiteit. Hieronder volgen wat antwoorden op wat vragen die er zijn.

Wie verzorgt de LU-Card controle?
Er wordt gedurende de openingstijden van het KOG gecontroleerd door twee externe mensen. Zij worden aangestuurd en geïnstrueerd door Universitair Facilitair Bedrijf (UFB) en facilitair management van het KOG.

Waarom is het nodig?
De Universiteit Leiden en de faculteit heeft de zorg en verantwoording voor de veiligheid van studenten, medewerkers en bezoekers. Op basis van risicoanalyse kunnen veiligheidsmaatregelen worden genomen. Dit betreft altijd maatwerk, het ene gebouw heeft meer beveiligingsmaatregelen nodig dan het andere. De LU-Card controle bij het KOG is zo’n een maatregel die zorgt dat alleen medewerkers en studenten de LU-Card bij zich dragen en onbevoegden tegenhoudt die voor andere zaken dan studeren of werken binnen willen komen.

Studenten
Alle studenten moeten ook hun LU-Card laten zien om het gebouw binnen te komen. Niet alle (nieuwe) studenten hebben deze LU-Card al in hun bezit. Deze studenten hebben nog tot 3 oktober 2024 de tijd om dit te regelen. Het aanvragen kan twee weken in beslag nemen, vandaar dat zij dit tijdig, online hier moeten aanvragen. Naast separate communicatie naar de student zelf, vragen we je ook als medewerker of huidige student dit bij de nieuwe studenten onder de aandacht te brengen. Nieuwe eerstejaars studenten zonder geldige LU-Card kunnen op vertoon van hun rooster en/of studentnummer in de Universiteit Leiden-app en desgevraagd aangevuld met tonen van een geldige ID toegang krijgen.

Hoe doen we dit met bezoekers, evenementen en congressen?
Het is belangrijk om elke externe bezoeker die niet in het bezit is van een LU-Card aan te melden bij de Servicedesk KOG. Daarvoor kun je dit formulier gebruiken. Vermeld daarbij de datum, tijdstip, naam van bezoeker en van contactpersoon, die de bezoeker komt ophalen bij de receptie. Voor congressen is het zaak om een lijst met deelnemers via hetzelfde formulier te uploaden voorafgaand aan start congres of evenement. Voor open dagen, meeloopdagen en bijvoorbeeld Mootcourt graag afstemmen met het UFB via servicedeskKOG@ufb.leidenuniv.nl

Aanvraag LU-Card
Als (nieuwe) medewerker kun je een LU-card online aanvragen of bij de Servicedesk.

Voor vragen over de LU-Card controle kun je terecht bij facilitair management.

We danken je hartelijk voor je begrip en medewerking.