Universiteit Leiden

nl en

Onderwijs, Onderzoek

Terugblik: Meet the researcher bijeenkomst van 27 maart

11 mei 2023

Meet the Researcher-bijeenkomsten zijn kleinschalige en laagdrempelige evenementen voor studenten Pedagogische Wetenschappen om in gesprek te raken met onderzoekers. De aftrap voor deze bijeenkomsten werd gegeven op 16 november 2022 door dr. Jochanan Veerbeek, tevens de initiatiefnemer van Meet the Researcher. Jochanan vertelde destijds over zijn levenspad naar de wetenschappelijke wereld en zijn veld van expertise. Op 27 maart 2023 was de tweede editie van Meet the Researcher, ditmaal met dr. Rachel Plak. 

Rachel Plak

De researcher om te "meeten"

Nadat Rachel zichzelf had voorgesteld en haar carrièrepad had geschetst, ging het onderwerp al snel over autisme, waar Rachel onderzoek naar doet. Er zijn verschillende aspecten van autisme aan bod gekomen, zoals:

  • de verschillende opvattingen die bestaan over autisme
  • de representatie van autisme in de media zoals televisieseries
  • het belang van het inzetten van ervaringsdeskundigen als er over autisme wordt gepraat.

Zeker dit laatste punt maakte indruk op de studenten, hoe groot is het risico om als pedagoog het meer over het label "autisme" te hebben dan over de mens achter het label?

“Rachel begon met vertellen over haar weg naar het onderzoek, die bepaald niet rechtlijnig was. Voor mij was dat geruststellend om te horen. Mijn eigen weg naar de premaster en uiteindelijk de master was een meanderende rivier met vele vertakkingen, waarin alles wel stroomde – maar niet altijd voorwaarts. Het lijkt soms alsof iedereen op zijn of haar 18e al weet wat ze de rest van hun leven willen doen en daar ook voor gaan zonder om te kijken. Bij mij liep dat heel anders.” Marjolein Landheer (29) 

Wetenschapscommunicatie

Tijdens de bijeenkomst werd ook ingegaan op het onderwerp wetenschapscommunicatie. Want hoe breng je een onderzoek naar buiten? Dit bleek nog niet zo makkelijk, want welke informatie is nodig om het onderwerp begrijpelijk te communiceren en welke informatie is hiervoor te specialistisch en laat je dus liever weg? De manier waarop de informatie gebracht wordt is ook erg belangrijk, hierbij moet goed gekeken worden naar publiek dat je voor ogen hebt. 

De bijeenkomst werd afgesloten met een borrel in de common room, waar nog werd nagepraat over autisme en wetenschapscommunicatie. Ook waren er genoeg mogelijkheden om allerlei vragen te stellen aan Rachel Plak.

“Als je online informatie probeert te vinden over bijvoorbeeld een PhD, is het lastig om wijzer te worden uit de vele verschillende verhalen. Door een persoonlijk gesprek te voeren met iemand die bekend is met het werkveld, krijg je een veel realistischer beeld en kun je gelijk vragen stellen!” Rozemarijn van der Kooij (23)

De volledige credits van dit verslag liggen bij: Rozemarijn van der Kooij en Marjolein Landheer

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.