Peter Bisschop in Trouw over teruggave inscripties: ‘Wie wordt precies de eigenaar?’

In de Leidse UB ligt een verzameling oude koperen inscripties uit het Indiase Chola-rijk. Moeten deze terug naar India? Peter Bisschop, hoogleraar Sanskriet en oude culturen van Zuid-Azië aan de Universiteit Leiden, geeft in Trouw zijn visie op de kwestie.

Bisschop erkent de culturele en wetenschappelijke waarde van de Leidse platen, die hij ‘pronkstukken’ noemt die ‘getuigen van de tolerantie van het Chola-rijk jegens religieuze diversiteit.’ Hij heeft echter ook vragen over de toegankelijkheid voor onderzoek en eigenaarschap als de platen naar India zouden gaan. Bisschop is niet principieel tegen teruggave, maar vindt dat de details zorgvuldig moeten worden overwogen.

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van Trouw (€).