Waarom Oekraïnse soldaten niet in Oekraïne getraind worden door de EU

Oekraïense soldaten gaan trainen in Oekraïne, het was een plan van president Macron maar het lijkt niet van de grond te komen. Nikki Ikani, universitair docent inlichtingen en veiligheid, vertelt hierover bij BNR.

Er staan volgens Ikani twee partijen tegenover elkaar in het Westen. Aan de ene kant heb je Frankrijk en de Baltische staten, die de Oekraïense soldaten graag zelf willen trainen in Oekraïne. Aan de andere kant heb je enkele andere landen, zoals Duitsland, die vrezen voor het risico op escalatie. Ikani vertelt: 'Ze zijn bang dat die soldaten gezien zouden kunnen worden als actieve deelnemers in de oorlog wat Rusland zou kunnen provoceren tot agressievere reacties.'

Momenteel traint de Europese Unie Oekraïense soldaten buiten Oekraïne. Deze soldaten worden getraind in het verbeteren van militaire capaciteiten, zoals het gebruik van moderne wapensystemen. De trainingsmissie loopt af in november; volgens Ikani zou het kunnen dat deze wordt verlengd met twee jaar.

Lees het hele artikel op de website van BNR.