Flickr

Andy Gawthorpe op NU.nl: ‘Betekenis onschendbaarheid oud-presidenten nog onduidelijk’

Een recente uitspraak van het Amerikaanse hooggerechtshof over de onschendbaarheid van oud-presidenten roept vragen op. Andy Gawthorpe, universitair docent Amerikaanse Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, geeft zijn visie op deze ontwikkeling.

Het hof bepaalde dat oud-presidenten niet strafrechtelijk vervolgd kunnen worden voor ‘officiële handelingen’ tijdens hun ambtstermijn. Gawthorpe benadrukt echter dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over de precieze implicaties van deze uitspraak. ‘Momenteel interpreteren we de uitspraak slechts. Maar in de toekomst zal de betekenis pas echt duidelijk worden’, stelt hij.

Meer weten?

Lees het volledige artikel op NU.nl.