Eenzaamheid bestrijden: Japan zet de postbode en de buurtsuper in
Lunch brengen bij ouderen die in isolement leven, dat is de realiteit voor meerdere ondernemers in Japan. Kohei Suzuki, universitair docent bij het Instituut Bestuurskunde, praat in NRC over de term Japanse term ‘mimamori’, oftewel, ‘over iemand waken’.
Een op de vijf Japanse ouderen woont alleen en van deze groep leeft een kwart in sociaal isolement. Gemeenten vragen daarom ondernemers om hen in de gaten te houden. Dit wordt ook wel ‘mimamori’ genoemd, wat letterlijk vertaald ‘over iemand waken’ betekent. Na de coronapandemie is er meer aandacht gekomen voor eenzaamheid toen ook meer jongeren in isolement terechtkwamen. De toenmalige minister van Eenzaamheid vertelde vorig jaar: ‘Het is belangrijk dat lokale autoriteiten ook samenwerken met particulieren en non-profitorganisaties om mensen uit hun isolement te halen.’
‘Die uitspraak is tekenend voor de manier waarop de Japanse overheid het probleem aanpakt. De overheid heeft eigenlijk helemaal geen duurzaam beleid en structurele oplossingen voor het probleem. Voor mimamori heb je mensen nodig, maar waar haal je die mensen vandaan?’, vraagt Suzuki zich af. Hij stelt voor dat het goed zou zijn om dit probleem in de context van het lage geboortecijfer en vergrijzing te plaatsen. Oplossingen zouden volgens Suzuki daar te vinden zijn. Echter, zo vertelt hij: ‘De overheid geeft de voorkeur aan kostenbesparende maatregelen, wat begrijpelijk is als je kijkt naar de bezuinigingen die de laatste tien jaar zijn doorgevoerd.’
Lees het hele artikel op de website van NRC (€)