Universiteit Leiden

nl en
NOS

David de Buisonjé in de media over beloningsprogramma’s van zorgverzekeraars

Hoe beïnvloeden financiële prikkels en de beloningsprogramma’s van zorgverzekeraars ons gedrag? Brengen ze daadwerkelijk een verandering teweeg? Zo ja, is dit blijvend of slechts tijdelijk? En voor welke prikkels zijn mensen het meest gevoelig? David de Buisonjé bespreekt deze vragen en meer in de 'I'm a Foodie'-podcast.

I'm a Foodie

Gezondheidsprikkels: kunnen zorgverzekeraars ons gedrag blijvend veranderen? (8 november 2024)

NOS Radio 1 Journaal

'Zorgverzekeraars bouwen beloningsprogramma's af of stoppen er zelfs helemaal mee. 'Dat vind ik erg jammer omdat we door dit soort gezondheidsprogramma's iets kunnen doen aan preventie.' NOS Radio 1 Journaal (20 april 2024)

Noordhollands Dagblad

Zorgverzekeraars korten op leefstijlprogramma's (23 april)

NOS Journaal

'Het zou goed zijn voor de maatschappij als we meer aan preventie zouden doen. Mensen gingen meer sporten door die beloningen. En dat wordt minder als je die beloningen weghaalt.' Bekijk het fragment met David de Buisonjé in het achtuurjournaal vanaf minuut 3.
NOS Journaal (21 april)

NOS Nieuws

David de Buisonjé deed onderzoek naar de werking van financiële prikkels om mensen in beweging te krijgen. 'Verzekeraars moeten nu investeren', legt hij uit, 'maar de baten liggen niet altijd bij hen. Dat heeft ook te maken met het feit dat mensen jaarlijks wisselen van verzekeraar.' 
Verzekeraars bezuinigen op fitheidsprogramma's (21 april)

NPO Radio 1 

'Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat die beloningsprogramma's heel goed werken. De kosten komen bij de verzekeraar terecht en die verzekeraars kijgen het kostenplaatje niet rond. Als je de beloning weghaalt, valt het gedrag ook weer terug. Voor preventieve zorgprogramma's zijn de verzekeraars niet goed genoeg ingericht. Ik heb een andere manier van financieren onderzocht, met depositocotracten. Mensen leggen daarbij hun eigen geld in.' Beluister het fragment met met David de Buisonjé vanaf minuut 35.
NOS Radio 1 Journaal (20 april)

David de Buisonjé’s doel is om duurzame gedragsverandering te ondersteunen, onder andere bij mensen met hart- en vaatziekten. Daarvoor combineert hij draagbare technologie (wearables) met financiële prikkels en werkt hij nauw samen met commerciële partners, zorgverleners en overheden. Hij vertelt in diverse media over zijn expertise op het snijvlak van productontwikkeling, wetenschappelijk onderzoek en beleid.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.