Liselore Tissen in NRC over 3D-reproducties in musea
3D-reproducties van schilderijen kunnen nieuwe kansen bieden voor het Dutch Heritage Museum (voorheen de Hermitage). Buitenpromovendus Liselore Tissen praat over de voordelen van het gebruik van 3D-reproducties in plaats van de 'echte' kunstwerken in een opiniestuk bij het NRC.
Het Dutch Heritage Museum verbrak de banden met het State Hermitage Museum in Sint-Petersburg na de aanval van Rusland in Oekraïne. Omdat het museum jarenlang gebruik maakte van diens wereldberoemde collecties voor hun tentoonstellingen, leidde dit tot lege collectiezalen. Het museum grijpt terug op het exposeren van bruiklenen, maar Tissen stelt dat er een andere manier is om kunst wat niet in eigen bezit is te exposeren: namelijk door het 3D-scannen en -printen van kunstwerken. We zijn geneigd om de "echtheid" en waarde van kunstwerken te relateren aan het materiaal. Het fysieke kunstwerk zien we als een uniek object is dat 'door middel van de verfstreken van de kunstenaar een zichtbare overbrugging vormt tussen het heden en het verleden'. Maar volgens Tissen gaat de "echtheid" van een kunstwerk veel dieper dan dat en doen we het object 'enorm tekort door het belang ervan te reduceren tot verfstreken alleen'.
Meer weten?
Het volledige opiniestuk met Liselore Tissen is terug te lezen op de website van het NRC. Tissen was ook te gast bij BNR om over dit onderwerp te praten. De aflevering is terug te luisteren op de website van BNR.