Universiteit Leiden

nl en

Loopbaan en solliciteren

Panelsessies en Meet & Greet met alumni Pedagogische wetenschappen!

Maak kennis met alumni van jouw opleiding en kom meer te weten over de mogelijkheden met een klinische richting en een niet-klinische richting op de arbeidsmarkt!

Docent
Sophie Blok  (Studiekeuze-/loopbaanadviseur)
Werkvorm
Workshop

Panelsessies en Meet & Greet met alumni Pedagogische wetenschappen

De Career Service FSW organiseert samen met de opleiding Pedagogische wetenschappen en studievereniging Emile dit career event.

Voor wie?
Voor bachelor en master studenten van de opleiding Pedagogische wetenschappen/Education and Child studies.

Geef je op via het aanmeldformulier!

Programma Panelsessies en Meet & Greet met alumni - 14 maart 2025


 Tijd
 
 Activiteit
 
 Zaal
 13.00 - 13.30 uur            

 Inloop

 1A01                         
 13.30 - 14.15 uur

 Panelsessie Niet-klinische studieachtergrond      

 1A01
 14.15 - 15.00 uur

 Meet & Greet met alumni  

 1A11 / 1A37
 14.45 - 15.15 uur

 Inloop

 1A01
 15.15 - 16.00 uur

 Panelsessie Klinische studieachtergrond

 1A01 
 16.00 - 16.45 uur

 Meet & Greet met alumni

 1A11 / 1A37

Panelsessies

Beide panelsessies zijn ingedeeld op studieachtergrond van de sprekers; er is onderscheid gemaakt in een klinische studieachtergrond of niet-klinische studieachtergrond. Hierdoor wordt vervolgens de verscheidenheid van loopbaanpaden zichtbaar, bijvoorbeeld een klinische master kan ook leiden tot een (loop)baan in een niet-klinisch werkveld. Beide panels zijn dus interessant om bij te wonen.

Werken met een niet-klinische studieachtergrond


Panelsessie 
Drie professionals met een studieachtergrond pedagogische wetenschappen gaan in gesprek over het betreden van de arbeidsmarkt vanuit een niet-klinische studierichting
Zij zullen vragen beantwoorden vanuit het publiek om een duidelijk beeld te geven van de mogelijkheden, zoals:

  • In welke werkvelden zijn zij terecht gekomen? Waarom hebben wij hiervoor gekozen?
  • Welke functie hebben zij? Hoe sluit hun studierichting hierop aan?
  • Hoe hebben zij de keuze voor klinisch vs. niet-klinisch ervaren? En hoe kijken ze er nu op terug?
  • Welke vaardigheden zijn belangrijk om succesvol te zijn in deze baan? En hoe kun je deze als student al ontwikkelen?
  • Wat kun je nog leren in deze baan?
  • Welke kant kun je nog verder op groeien (carrière perspectieven)
  • Etc.

Meet & Greet met alumni
Na afloop van het panelgesprek gaan studenten in kleine groepjes verder in gesprek met één van de professionals.  

Alumnipanel: Niet-klinische studieachtergrond

  • Bacheloropleiding: Pedagogische wetenschappen
  • Masteropleiding: Research master Developmental Psychopathology in Education and Child Studies
  • LinkedIn: Wilma Wentholt 

In het kader van de praktijkoriëntatie in het eerste jaar van de Bachelor Pedagogische Wetenschappen, liep Wilma een korte stage bij een onderzoeksproject van de afdeling Gezinspedagogiek. Deze eerste kennismaking met de wetenschap beviel goed en het vakgebied begon  haar interesse te wekken. Na een moeizaam verloop van de Bachelor, werd Wilma (tegen eigen verwachting in) toegelaten tot de Research Master. Met veel plezier en toewijding heeft zij deze Master doorlopen. Tijdens haar studie heeft Wilma altijd veel bijbanen gehad (oppas, horeca, receptiewerk in de GGZ, student-assistent bij verschillende onderzoeken) en tijdens haar onderzoeksstage kreeg ze de kans een opvoedinterventie in pleeggezinnen (VIPP-FC) uit te voeren. Door deze ervaringen heen werd haar steeds duidelijker dat een PhD de volgende stap was. Inmiddels is zij bezig met het afronden van haar proefschrift over het belang van gezinsdynamiek voor jongeren met een depressie. 

Tijdens het panelgesprek en speeddaten is Wilma er om te vertellen over het omgaan met tegenslagen in je studie, het ontdekken van verschillende paden, en het werken in de wetenschap.

  • Bachelor: Pedagogische wetenschappen
  • LinkedIn: Jelle Smit 

Jelle heeft de bachelor Pedagogische Wetenschappen afgerond, maar wist al snel dat hij zich breder wilde ontwikkelen dan alleen binnen de academische wereld. Met een passie voor onderwijs en talentontwikkeling heeft hij ervaring opgedaan in verschillende rollen, waaronder als docent, trainer en ontwikkelaar van lesmateriaal. Momenteel is hij werkzaam bij TMI als docent, trainer en co-teacher Digitale Geletterdheid in de rol van Junior Onderwijsadviseur. Hier houdt hij zich bezig met innovatieve lesmethoden en de integratie van digitale vaardigheden in het onderwijs.

Tijdens deze interactieve sessie deelt Jelle zijn loopbaanpad en de keuzes die hij onderweg heeft gemaakt. Hoe verbind je je passie met een carrière? Welke vaardigheden zijn waardevol na een studie Pedagogische Wetenschappen? En hoe creëer je kansen buiten de gebaande paden? Jelle neemt je mee in zijn verhaal en gaat graag met jullie in gesprek over de mogelijkheden na de bachelor.

Tijdens het volgen van een keuzevak “het lerende brein” tijdens mijn bachelor Criminologie, verbaasde ik mij erover dat we eigenlijk heel veel weten over hoe leerlingen/studenten leren, maar dat lang niet alles toegepast (kan) worden in het onderwijs. Dat heeft ertoe geleid dat ik een master Onderwijswetenschappen ben gaan doen en dat ik vanaf dag één van deze master erg gedreven ben om een brug te slaan tussen onderwijsonderzoek en de praktijk.
Tijdens mijn werk als teamleider kennisdeling funderend onderwijs bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek houd ik mij nu 5 jaar bezig met precies dat wat mij destijds ook enthousiasmeerde: ervoor zorgen dat Onderwijsonderzoek toegankelijk en bruikbaar wordt voor de onderwijspraktijk.

Ik wist in de kleuterklas al wat ik wilde worden: juf! Na de middelbare school startte ik daarom met de Academische Pabo aan de Universiteit Leiden. Tijdens mijn eindstage ontdekte ik hoe je met een net wat andere inzet van leermiddelen meer en betere leerervaringen kon realiseren bij kinderen. Daarmee werd mijn interesse in onderwijskunde aangetrokken en koos ik voor de master Educational Science. Vanuit die master liep ik stage bij het ministerie van onderwijs en ontdekte ik hoe, waar en door wie het Nederlandse onderwijsbeleid ontwikkeld wordt. Er ging een wereld voor me open. Eerst combineerde ik het beleidswerk nog met lesgeven, maar inmiddels werk ik 1,5 jaar fulltime als beleidsmedewerker en houd ik mij o.a. bezig met vraagstukken rondom burgerschapsonderwijs.

Mijn onderwijskundige missie is om de implementatie tussen de ontwikkeling van onderwijsbeleid en de uitvoering daarvan in de onderwijspraktijk te verbeteren. Daarnaast krijg ik alle kansen om mezelf op onderwijskundig, juridisch en politiek vlak verder te ontwikkelen.

In plaats van op het schoolplein achter kinderen aan te rennen, ren ik nu heen en weer tussen het ministerie en de Tweede Kamer. Iets wat ik niet verwacht had toen ik op mijn 18e met de ACPA startte en ook niet waar mijn hart lag/ligt. Toch heb ik heel bewust gekozen voor deze werkplek.

Graag vertel ik jullie meer over mijn gemaakte keuzes, de interne conflicten tussen enerzijds je hart volgen en anderzijds je ambitie achter na gaan en hoe ik nu mijn rol als onderwijskundige zo goed mogelijk probeer te vervullen in een ambtelijke organisatie.

Werken met een klinische studieachtergrond


Panelsessie
Drie professionals met een studieachtergrond pedagogische wetenschappen gaan in gesprek over het betreden van de arbeidsmarkt vanuit een klinische studierichting. Zij zullen vragen beantwoorden vanuit het publiek om een duidelijk beeld te geven van de mogelijkheden, zoals:

  • Uit welke verschillende specialismen bestaat het klinische werkveld?  Waarom hebben zij hiervoor gekozen?
  • Kun je op een later moment nog ‘veranderen’ van specialisme? (bijvoorbeeld door bijscholing) Hoe pak je dit aan?
  • In hoeverre heeft de doelgroep waarmee je werkt invloed op het werk wat je doet?
  • Welke vaardigheden zijn belangrijk om succesvol te zijn in het klinische werkveld? En hoe kun je deze als student al ontwikkelen?

Meet & Greet met alumni
Na afloop van het panelgesprek gaan studenten in kleine groepjes verder in gesprek met één van de professionals.   

Alumnipanel - Klinische studieachtergrond

Na mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen ben ik eerst gaan werken op een middelbare school, omdat ik helemaal niet wist wat voor master ik wilde gaan doen. Op deze middelbare school kwam ik veel in aanraking met kwetsbare gezinnen, waar mijn hart naar uitging. Vanuit daar besloot ik dat ik tóch verder wilde studeren, zodat ik de juiste registraties kon behalen om meer te kunnen betekenen.

Na mijn stage en mijn werk als individueel behandelaar kwam ik bij de Waag terecht, waar we systemisch werken met gezinnen waarvan jongeren forensisch gedrag laten zien en waar ik dus echt wat kan betekenen voor kwetsbare gezinnen.

Graag vertel ik jullie meer over de route die ik bewandeld heb, de twijfels die ik heb gehad en nog steeds wel eens heb, maar vooral ook de liefde voor de doelgroep en het werken als systemisch behandelaar.

Fabianne begon de opleiding pedagogische wetenschappen met maar één doel: orthopedagoog worden. Echter, kwam zij er gedurende de opleiding achter dat ze het gezin en de dynamiek, met name in de meeste kwetsbare gezinnen, interessanter vond. Uiteindelijk heeft zij dan ook gekozen voor de master forensische gezinspedagogiek. Haar loopbaan carrière begon als frontlijncoach bij Moeders van Rotterdam, maar toen Corona uitbrak veranderde het werk dusdanig dat ze van de ene op de andere dag besloot te stoppen. Ze werkte nog als onderzoeksmedewerker bij de Universiteit Leiden en kreeg de vraag om daarnaast als docent aan de slag te gaan. Na een jaar deze functies met plezier te hebben vervuld, kwam haar huidige functie om de hoek kijken: raadsonderzoeker bij de Raad voor de Kinderbescherming. Onderzoek doen, in contact staan met ouders en kinderen en hen een stem geven, is precies de combinatie die ze zocht.  

Fabianne vertelt je graag over haar bewuste keuze om geen diagnostiek aantekening te halen en (de twijfel) over haar (toekomstige) carrière pad.

Na mijn Master orthopedagogiek en een mooie reis door Australië ben ik bij Ihub familiezorg (destijds Horizon) gestart binnen de gesloten jeugdzorg als gedragswetenschapper. Ik kende deze organisatie al omdat ik tijdens mijn master hier op de groep werkte als pedagogisch medewerker. Naast mijn behandelinhoudelijke taken heb ik ook altijd meegedacht in het beleid, zoals bij verschillende methodiekontwikkelingen. Na 5 jaar wilde ik mij toch meer verdiepen in de specialistische GGZ en ben ik binnen de ambulante tak van de organisatie gaan werken (voorheen Opvoedpoli). Hier werk ik voornamelijk met pubers, adolescenten en hun ouders bij wie (vermoedens van) persoonlijkheidsproblematiek of autisme speelt. 

Momentele ben ik in opleiding tot Kinder- en jeugdpsycholoog NIP omdat toe te werken naar de rol van regiebehandelaar. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.