Lezing | Mini-symposium
Leren van crises: Van onderzoek naar verandering
- Wout Broekema, Yannick Balk, Rozemarijn Hartkamp, Scott Douglas en Erik Schrijvers.
- Datum
- donderdag 16 januari 2025
- Tijd
- Toelichting
- Inloop vanaf 14:30 uur
- Bezoekadres
-
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag - Zaal
- 2.02
De overheid is continu onderwerp van onderzoek. Overheidsorganisaties en bedrijven krijgen geregeld aanbevelingen van onderzoeksorganisaties en –commissies, doorgaans met als doel lessen te leren voor de toekomst. De mate van opvolging en lering van die aanbevelingen verschilt. Hoe komt dit? En hoe kunnen we gezamenlijk bijdragen aan een vertrouwenswaardige interactie tussen politiek-bestuurlijke wereld, onderzoeksinstanties en de samenleving? En hoe we de lessen en aanbevelingen uit evaluaties ook daadwerkelijk laten beklijven?
Dergelijke vragen verkennen we interactief tijdens een bijeenkomst georganiseerd door de Universiteit Leiden en de Onderzoeksraad voor Veiligheid op donderdag 16 januari 2025.
Sprekers
We starten met drie reflecties op verschillende aspecten van leren. Yannick Balk (secretaris bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid) neemt ons mee in de dilemma’s van de Onderzoeksraad. Hoe schipper je tussen distantie en de betrokkenheid die nodig is om aanbevelingen te laten landen? Wat zijn de afwegingen bij het doen van vertrouwenswaardig onderzoek?
Aansluitend spreekt Wout Broekema, universitair docent bij de universiteit Leiden, over zijn lopende onderzoek. Wat zijn de factoren die bepalen waarom sommige organisaties lessen effectief onthouden en anderen ze vergeten? Gebaseerd op een analyse van crises in binnen- en buitenland neemt hij ons mee in de strategieën om duurzaam leren in organisaties te bevorderen.
Als derde spreekt Rozemarijn Hartkamp, die binnen Rijkswaterstaat als vakgroep-coördinator Evalueren, Verbeteren en Monitoren zorg draagt voor de mono-evaluaties van Rijkswaterstaat. Zij belicht hoe een grote organisatie als Rijkswaterstaat leert en hoe het is om collegiaal als critical friend te evalueren.
Panel
Wij sluiten af met een panel, waarin Rozemarijn Hartkamp met Erik Schrijvers (lector Crisisbeheersing bij het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid) en Scott Douglas (raadslid bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid) onder leiding van Wouter Jong (universitair docent bij de universiteit Leiden) met de zaal in gesprek gaan over het belang van leren en evalueren. De kernvraag luidt: hoe zorgen we dat rapporten daadwerkelijk tot veranderingen leiden in de wereld van crisisbeheersing en rampenbestrijding?