Universiteit Leiden

nl en

Congres/symposium | Knowledge Café

Hoger Onderwijs Kenniscafé: Onderzoekend leren via een onderzoekstijdschrift voor studenten

Datum
vrijdag 24 januari 2025
Tijd
Bezoekadres
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Restaurant Faculty Club

Onderzoekstijdschrift voor studenten

In samenwerking met The new Scholar nodigt het ICLON je uit voor dit kenniscafé om kennis uit onderwijsonderzoek te delen en te discussiëren over onderwijspraktijken aan onze universiteit. We bespreken de voordelen en uitdagingen van op onderzoek gebaseerd leren. The New Scholar is een voorbeeld van hoe onderzoek in het onderwijs kan worden geïntegreerd en laat de voordelen zien van het publiceren, beoordelen en redigeren van een studentenonderzoekstijdschrift voor studenten.

Voor wie?

Iedereen die werkt of studeert aan de Universiteit Leiden en geïnteresseerd is in onderzoek naar het hoger onderwijs. Als je nieuwsgierig bent naar wat onderwijsonderzoek kan betekenen voor je eigen onderwijs- en leerpraktijk, dan ben je van harte welkom, welke functie, rol of positie je ook hebt.

Wat kun je verwachten?

Het integreren van onderwijs en onderzoek in het onderwijsontwerp vinden we belangrijk voor het leren van studenten aan onze universiteit. The New Scholar is een goed voorbeeld van op onderzoek gebaseerd onderwijs. Dit peer-reviewed onderzoekstijdschrift voor studenten biedt studenten de mogelijkheid om de resultaten van hun onderzoek te publiceren en om academisch samen te werken als auteurs, reviewers en redacteuren. Via het tijdschrift leren studenten over academische publicatieprocessen en delen ze hun onderzoeksbevindingen. Door dit ervaringsgerichte leerproces leren studenten diepgaand over het academische discours en hoe nieuwe kennis wordt gecreëerd. Beschikbaar onderwijsonderzoek beschrijft de voordelen en uitdagingen van deze vorm van op onderzoek gebaseerd leren. De studenten en docenten die in de praktijk met dit studententijdschrift werken, geven inzicht in het leren van het academische publicatieproces.

  • 15.15 - Inloop met koffie en thee
  • 15.30 - Ontvangst
  • 15.35 - Wat weten we over op onderzoek gebaseerd leren - Roeland van der Rijst
  • 15.55 - Het onderzoekstijdschrift voor studenten TNS - Paz Gonzalez
  • 16.05 - Groepsgesprekken
  • 16.20 - Paneldiscussie: auteur, reviewer en redacteur
  • 16.55 - Afronding
  • 17.00 - Informeel samenzijn

Deelname

Kom naar het Hoger Onderwijs Kenniscafé om ideeën uit te wisselen met collega-docenten, onderzoekers, studenten, ondersteuners en beleidsmakers op basis van inzichten uit wetenschappelijk onderwijsonderzoek.

Deelname aan het kenniscafé is gratis. De voertaal is Engels. We vragen de deelnemers om actief deel te nemen aan de gesprekken, zodat we optimaal gebruik kunnen maken van alle aanwezige expertise.

Aanmelden

Meld je aan voor donderdag 16 januari. Er is een maximum van 60 deelnemers.

Aanmeldformulier

De Hoger Onderwijs Kenniscafés samengevat

  • Interactie: Deel jouw ervaringen, lever input en raak geïnspireerd. We gaan plenair en in groepen met elkaar in gesprek.
  • Input van experts: Onderzoekers van de Universiteit Leiden die zich bezig houden met onderzoek naar hoger onderwijs delen wetenschappelijke inzichten over een actueel en aansprekend thema.
  • Nieuwe onderwerpen: Mogelijk om een onderwerp aan te dragen voor een volgend Hoger Onderwijs Kenniscafé.
  • Informeel gedeelte: Neem de tijd om met elkaar na te praten.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.