Lezing

Wat doen de dingen? - Aeschylus' Oresteia, Sophocles' Ajax en Euripides' Bacchae

donderdag 21 november 2024
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
0.19 en online

Al zo’n kleine 2500 jaar geeft de Griekse tragedie een soms pijnlijk soort plezier en stof tot nadenken.

En toch valt er ook elke keer iets nieuws te beleven in de manier waarop zo’n stuk in verschillende periodes en door verschillende wetenschappers bekeken wordt. Neem bijvoorbeeld de Oresteia van Aeschylus, Sophocles’ Ajax, of de Bacchae van Euripides.

Ineke Sluiter, hoogleraar Griekse taal- en letterkunde, onderzoekt in deze lezing hoe deze tragedies inzicht bieden in de relatie tussen mensen en de objecten om hen heen. Mensen functioneren niet alleen in een sociale en natuurlijke context, maar ook in een wereld vol dingen die hun gedrag beïnvloeden.

Denk bijvoorbeeld aan het mes van Klytaimnestra, het zwaard dat Ajax van Hector ontving, en de thyrsusstaven van de Bacchanten. Al deze voorwerpen spelen een actieve rol in de ontvouwing van de tragedies. Deze teksten geven daarmee inzicht in hoe objecten veel meer invloed hebben dan we denken: ze spelen een cruciale rol in hoe we ons leven inrichten.

Deze lezing is onderdeel van de Studium Generale-lezingenreeks Griekse tragedie: het laatste nieuws, georganiseerd in samenwerking met Home Academy.