Congres/symposium

LUSBHR-congres Verantwoord Ondernemen: Actuele Vraagstukken op het Gebied van Fundamentele Rechten & Duurzaamheid

vrijdag 15 november 2024
Bezoekadres
Academiegebouw
Rapenburg 73
Leiden
Zaal
Teldersauditorium

Over het congres

U bent van harte uitgenodigd voor het eerste congres van de Leiden University Sustainability, Business and Human Rights Network and Discussion Group (LUSBHR), dat op vrijdagmiddag 15 november plaatsvindt. Het thema is "Verantwoord Ondernemen: Actuele Vraagstukken op het Gebied van Fundamentele Rechten & Duurzaamheid". Op het congres zal vanuit verschillende perspectieven gereflecteerd worden op dit belangrijke thema. Het doel van LUSBHR is om wetenschap en praktijk bij elkaar te brengen. De sprekers vertegenwoordigen dan ook diverse sectoren, waaronder het bedrijfsleven, de academische wereld, de Zuidas-advocatuur en NGO's.

Het congres wordt afgesloten met een paneldebat waarin actuele onderwerpen uit de praktijk aan bod komen, bijvoorbeeld het Shell-vonnis van het Hof dat op 12 november wordt verwacht. Na afloop bent u van harte uitgenodigd voor de receptie in de Faculty Club, waar u onder het genot van een drankje verder kunt discussiëren en andere deelnemers kunt ontmoeten.

Het congres is voor faculteitsmedewerkers, juristen, studenten en overige geïnteresseerden. Deelname aan het congres is gratis.

Sprekers

• Prof. Paul van der Heijden, Emeritus-hoogleraar Internationaal Arbeidsrecht aan de Universiteit Leiden
  • Wilbert Flinterman, Senior Advisor on Workers' Rights and Trade Union Relations bij Fairtrade
  • Prof. Harold Koster, Hoogleraar Ondernemingsrecht, en Lotte Gunneweg, Promovendus Ondernemingsrecht aan de Universiteit Leiden
  • Davine Roessingh, Advocaat/partner bij De Brauw Blackstone Westbroek
  • Ilan Vuddamalay, Senior Program Manager Labour Rights bij de Laudes Foundation (voorheen C&A Foundation)

Aanmelding

Aanmelding kan via dit formulier.

• 12:30 - 13:00   Ontvangst in de beeldentuin
  • 13:00 - 13:30   Opening congres door dr. Yvonne Erkens
  • 13:30 - 14:00   Prof. Paul van der Heijden, Emeritus-hoogleraar Internationaal Arbeidsrecht aan de Universiteit Leiden over "With a little help from... the law: Van vrijwillige codes naar een wettelijke zorgplicht".
  • 14:00 - 14:30   Wilbert Flinterman, Senior Advisor on Workers' Rights and Trade Union Relations bij Fairtrade over "Duurzaamheidswetgeving: mogelijke effecten voor kleinschalige boeren en agrarische arbeiders in internationale waardeketens".
  • 14:30 - 15:00   Prof. Harold Koster, Hoogleraar Ondernemingsrecht, en Lotte Gunneweg, Promovendus Ondernemingsrecht aan de Universiteit Leiden over "Aansprakelijkheid en Duurzaamheid".

• 15:00 - 15:30   Pauze, ontvangst in de beeldentuin met koffie en thee

• 15:30 - 16:00   Davine Roessingh, Advocaat/partner bij De Brauw Blackstone Westbroek over "CSDDD: aard en uitwerking van zorgplichten".
  • 16:00 - 16:30 - Ilan Vuddamalay, Senior Program Manager Labour Rights bij de Laudes Foundation over "Philanthropy at the Table: Support the Responsible Business Agenda Through Grantmaking".

• 16:30 - 17:15   Paneldebat geleid door dr. Erkens en dr. van Oostrum
  • 17:15        Receptie in de Facultyclub