Congres/symposium

Kom naar de Lustrumdag van Bestuurskunde!

woensdag 27 november 2024
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag

Op woensdag 27 november 2024 vieren we een bijzondere mijlpaal: het 40-jarig bestaan van de opleiding Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden! Als gewaardeerde medewerker ben je van harte uitgenodigd om deze feestelijke dag met ons mee te vieren in Wijnhaven, Den Haag.

Midlife of Bestuurskunde 3.0

In 1984 werd niet alleen het fundament gelegd voor Bestuurskunde in Leiden, maar ook voor de ontwikkeling van het vakgebied in Nederland. Nu, 40 jaar later, is Bestuurskunde misschien wel relevanter dan ooit. In een tijd waarin crises zich opstapelen, de samenleving polariseert en de kloof tussen overheid en burger lijkt te groeien, blijft de vraag: welke impact heeft ons vakgebied gehad, en wat vraagt de toekomst van ons?

Wat kan je verwachten?

Tijdens deze Lustrumdag blikken we terug op vier decennia aan inzichten en ontwikkelingen, maar kijken we ook vooruit naar de uitdagingen van vandaag en morgen. Dit doen we met een inspirerend programma vol prominente sprekers, interactieve sessies en netwerkmogelijkheden.

We verwelkomen onder andere sprekers als:

• Henri Lenferink – Waarnemend commissaris van de Koning en voormalig burgemeester van Leiden
  • Alexandra van Huffelen – Voormalig staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering
  • Tom-Jan Meeus – Politiek journalist bij NRC

Daarnaast bieden we workshops en paneldiscussies aan die je kennis en inzichten zullen verrijken, zoals:

• Ambtelijk vakmanschap
  • Lobbyen in het publieke domein
  • Maatwerk in de publieke sector
  • Ambtelijk activisme
  • De rol van de media in politiek en bestuur

De sessies worden geleid door experts die je meenemen in hun vakgebied en je uitnodigen om samen na te denken over de toekomst van Bestuurskunde. Voor het volledige programma en een beschrijving van de sessies kun je terecht op onze website.

Netwerken en terugblikken

Naast het inhoudelijke programma is er volop gelegenheid om tijdens de pauze en borrel bij te praten met mede-alumni en (oud-)docenten. Onder het genot van een drankje en hapje halen we herinneringen op en blikken we samen vooruit.

12.00-13.00 Buffetlunch
13.00-14.00 Welkom door prof. dr. Bernard Steunenberg, wetenschappelijk directeur Instituut Bestuurskunde Gastlezing door een externe spreker
14.00-15.00 Sessie 1
15.00-15.15 Pauze
15.15-16.15 Sessie 2
16.30-17.30 Plenaire afsluiting met politiek cabaret en uitreiking van de essaywedstrijd
17.30-19.00 Borrel

Voor wie is deze lustrumdag?

Het programma is voor alumni, studenten, staf en oud-medewerkers van het Instituut Bestuurskunde. Ook andere geïnteresseerden binnen de Universiteit Leiden zijn van harte welkom.

Aanmelden

Wees er snel bij! Registreer je uiterlijk vóór 21 november 2024 via het. Hier kun je ook je voorkeuren voor de sessies aangeven. Let op: plaatsen voor de workshops zijn beperkt, dus meld je tijdig aan.

We kijken ernaar uit je te verwelkomen op deze bijzondere dag en samen te vieren wat Bestuurskunde ons de afgelopen 40 jaar heeft gebracht – en waar het ons in de toekomst kan brengen!