Lezing | Studium Generale

Kafka in de 21e eeuw

zondag 10 november 2024
Toelichting
Let op: gratis toegang, maar vooraf aanmelden wel noodzakelijk.
Bezoekadres
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag
Zaal
3.46

Franz Kafka (1883 - 1924) is een icoon van de twintigste eeuw. En één van de beroemdste schrijvers die ooit geleefd heeft. Een auteur van mysterieuze en  spookachtige verhalen geschreven in een zeer heldere  taal, die gaan over de eenzame mens, overgeleverd aan ongrijpbare machten.

Ter gelegenheid van zijn honderdste sterfjaar organiseert Studium Generale een lezingenreeks waarbij het oeuvre van Franz Kafka van verschillende kanten bekeken zal worden. Op zondagmiddag 10 november: dr. Albert Jan Kruiter, actieonderzoeker bij het Instituut voor Publieke Waarden, over de door Kafka veelvuldig beschreven bureaucratie, maar dan vandaag de dag.

Let op: voor deze lezing is aanmelden verplicht. Dat kan hier.

Wikimedia Commons

Albert Jan Kruiter doet actieonderzoek naar mensen die vastlopen in bureaucratische systemen. Samen met hen maakt het Instituut voor Publieke Waarden plannen om uit de bureaucratie te komen. Kruiter promoveerde in 2010 op het proefschrift Mild despotisme, waarin hij het ontstaan van bureaucratie als inherent democratisch fenomeen bestudeerde. Eerder was hij betrokken bij de oprichting van de Kafkabrigade.

Tijdens deze avond zal Kruiter het werk van Kafka in een context van andere denkers en politiek filosofen plaatsen. Bovenal zal hij ingaan op bureaucratie als fenomeen, waar het vandaan komt, en hoe we de bureaucratie de 21e eeuw in kunnen trekken. Hij gaat hierover ook graag in gesprek met het publiek!

Meer informatie over de lezingenreeks 'Kafka'