Lezing | Studium Generale

De taal van Kafka

donderdag 14 november 2024
Let op: toegang gratis, maar vooraf aanmelden wel noodzakelijk.
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag
Zaal
3.46

Franz Kafka (1883 - 1924) is een icoon van de twintigste eeuw. En één van de beroemdste schrijvers die ooit geleefd heeft. Een auteur van mysterieuze en  spookachtige verhalen geschreven in een zeer heldere  taal, die gaan over de eenzame mens, overgeleverd aan ongrijpbare machten.

Ter gelegenheid van zijn honderdste sterfjaar organiseert Studium Generale een lezingenreeks waarbij het oeuvre van Franz Kafka van verschillende kanten bekeken zal worden. Op donderdagavond 14 november vertelt germanist en filosoof Trixie Hölsgens over Kafka's karakteristieke taalgebruik.

Let op: voor deze lezing is aanmelden verplicht. Dat kan hier.

Wikimedia Commons

De teksten van Franz Kafka (1883-1924) spreken nog steeds volop tot de verbeelding. Kafka's teksten kunnen, ook 100 jaar na het overlijden van de schrijver, de belevingswereld van veel verschillende lezers binnendringen en daar een verschil maken. In deze lezing wordt aan de hand van enkele filosofen (Theodor W. Adorno, Walter Benjamin, Hannah Arendt) besproken waarom dat zo is. Wat maakt de teksten van Kafka zo aangrijpend en - ondanks het surrealisme en absurdisme - zo herkenbaar? Tijdens de bijeenkomst lezen we enkele korte fragmenten van Kafka zelf, onder andere uit Het proces en De gedaanteverwisseling.

Meer informatie over de lezingenreeks 'Kafka'