Lezing | Leids Actualiteitencollege

Verkiezingen als spel: Trump, Harris en de rol van sociale media in de Amerikaanse verkiezingen

woensdag 9 oktober 2024
Inloop vanaf 17:30
BplusC
Nieuwstraat 4
2312 KB Leiden

Politiek en spel hebben opvallend veel met elkaar gemeen: beide creëren een eigen 'wereld'. Al sinds mensenheugenis zijn ze verweven, politieke spelletjes bestaan immers al veel langer dan sociale media. Toch is de rol van spel in de moderne politiek, mede door de opkomst van sociale media, sterk veranderd. Politieke campagnes benutten de dynamiek van deze platforms steeds meer om potentiële kiezers, journalisten en anderen te betrekken bij nieuwe vormen van spel. Zo ook bij de Amerikaanse Verkiezingen.

In dit actualiteitencollege zal dr. Sara Polak een aantal prikkelende voorbeelden presenteren van hoe spel en politiek elkaar beïnvloeden. Specifiek wordt er gekeken naar de verschillen tussen de campagnestrategieën van Amerikaanse presidentskandidaten Kamala Harris en Donald Trump en hoe zij dit ‘spel’ op hun eigen manier spelen. Daarnaast wordt onderzocht in hoeverre het spelperspectief ons helpt om het sociale mediacircus rondom de Amerikaanse verkiezingen beter te begrijpen.

Dit actualiteitencollege werpt een verhelderende blik te op de wisselwerking tussen politiek, spel en sociale media, en biedt nieuwe inzichten in de rol van campagnes in onze moderne democratie.

Datum: Woensdag 9 oktober 2024
Tijd: 17:45-18:45 (inloop 17:30)
Locatie: BplusC, Centrale Bibliotheek, Nieuwstraat 4, Leiden
Voertaal: Nederlands

Over de spreker

Dr. Sara Polak is Universitair docent Amerikanistiek aan de Universiteit Leiden en richt zich in relatie tot de Amerikaanse verkiezingen voornamelijk op het thema 'spel'. Ze onderzoekt hoe sociale media en de wisselwerking tussen spel en politiek veranderen, en hoe presidentskandidaten hiervan profiteren. Haar expertise binnen American Studies omvat een focus op Amerikaanse presidenten, hun omgang met media, cultureel geheugen en sociale media.

Over de Leidse Actualiteitencolleges

LeidenGlobal introduceert een nieuwe reeks activiteiten onder de naam "Het Leids Actualiteitencollege". Tijdens deze ‘colleges’ delen deskundigen beknopte achtergrondinformatie over actuele onderwerpen die verband houden met specifieke regio's en culturen. Vervolgens bieden we ruimschoots gelegenheid voor vragen vanuit het publiek en kennisuitwisseling.