Lezing

2511 DP Den Haag
Zaal
3.46

Het begrip ‘ondermijning’ heeft het afgelopen decennium een belangrijke rol gespeeld in de agendering en aanpak van de georganiseerde (drugs)criminaliteit in Nederland.  Toch is rond het begrip ook altijd een zekere controverse blijven hangen, met name in criminologische kring. Het zou overbodig zijn (want weinig toevoegen aan het begrip georganiseerde misdaad) en verwarring creëren (omdat onduidelijk is waarop het begrip precies betrekking heeft).

In hun dit jaar verschenen boek ‘Ondermijning – over de praktische betekenis van een analytisch begripstellen Pieter Tops en Edward van der Torre dat het begrip relatief eenvoudig te definiëren is, namelijk als de maatschappelijke effecten van georganiseerde misdaad, en dat het bovendien onmisbaar is, omdat het een eigen en authentieke rol voor bestuur en samenleving definieert in de aanpak van georganiseerde (drugs)criminaliteit. Het terugdringen van georganiseerde misdaad is een primaire taak voor het strafrecht, terwijl het terugdringen en voorkomen van ondermijning een taak is voor bestuur en samenleving.

De auteurs van het boek over Ondermijning zullen een nadere toelichting geven op hun boek. Nadien wordt er in gesprek en discussie gegaan met:

Voor wie?

Deze studieavond staat open voor alle geïnteresseerden, met een focus op professionals in rechtshandhaving, academici en studenten met interesse in bestuurskunde, criminologie en veiligheidsstudies. De avond wordt afgesloten met een borrel. Aanmelden is verplicht en kan via onderstaande link.

Meld je aan