Lezing | Studium Generale

2311 BD Leiden
Zaal
0.19 en online

Al zo’n kleine 2500 jaar geeft de Griekse tragedie een soms pijnlijk soort plezier en stof tot nadenken. En toch valt er ook elke keer iets nieuws te beleven in de manier waarop zo’n stuk in verschillende periodes en door verschillende wetenschappers bekeken wordt.

Neem het stuk Smekelingen van tragedieschrijver Aeschylus. In deze tragedie vragen de Danaïden, een groep van vijftig vrouwen, asiel in Argos. Koning Pelasgus van Argos staat voor een dilemma: biedt hij de smekelingen bescherming, dan riskeert hij een oorlog met Egypte. Weigert hij hen echter onderdak, dan overtreedt hij de wetten van gastvrijheid en goddelijke verplichtingen.

De morele complexiteit van deze keuze raakt aan vragen die vandaag de dag nog steeds actueel zijn. Hoe willen wij als maatschappij omgaan met het vraagstuk van asiel, gastvrijheid en verantwoordelijkheid? Op 24 oktober bespreekt Ineke Sluiter, hoogleraar Griekse taal- en letterkunde, wat een tragedie over een antieke asielcrisis ons kan leren over onze eigen omgang met migratie en vluchtelingen.

Deze lezing is onderdeel van de Studium Generale-lezingenreeks Griekse tragedie: het laatste nieuws, georganiseerd in samenwerking met Home Academy.