Kunst en cultuur | Boekpresentatie

Boekpresentatie: Maar zo bedoelde ik het niet!

vrijdag 18 oktober 2024
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
Maar zo bedoelde ik het niet!

Met veel genoegen nodigen de Universiteit Leiden en Uitgeverij Thomas Rap u uit voor de presentatie van Maar zo bedoelde ik het niet!, het nieuwe boek van Ronny Boogaart, Henrike Jansen en Maarten van Leeuwen.

De presentatie vindt plaats op vrijdag 18 oktober om 16.00 uur (inloop vanaf 15.30 uur) in zaal 0.19 van het Lipsiusgebouw van de Universiteit Leiden, Cleveringaplaats 1 in Leiden.

Na afloop is er een borrel. U kunt zich aanmelden via publiciteit@debezigebij.nl o.v.v. 'boekpresentatie Maar zo bedoelde ik het niet!'.

Over het boek

Dat heb ik nooit gezegd! Dat bedoelde ik niet! Mijn account was gehackt! Ik zei het in een andere rol! Ik stelde alleen maar vragen! Het was een grapje! Woke! Straks mag je helemaal niks meer zeggen!

Je hebt iets gezegd wat verkeerd valt. Iemand voelt zich door jou beledigd of bedreigd. Een woord dat je al jaren gebruikt, blijkt ineens racistisch. Een seksistische grap ‘kan tegenwoordig echt niet meer’. Je compliment zou grensoverschrijdend zijn.

Als je zoiets niet zelf hebt ondervonden, zie je het wel op tv of sociale media: bijna elke dag wordt er een publieke figuur ter verantwoording geroepen voor een controversiële uitspraak. Maar wat zeg je terug? Hoe verdedig je je tegen de beschuldiging dat je woorden ‘fout’ waren? En hoe redelijk is dat eigenlijk?

Aan de hand van bekende en minder bekende voorbeelden uit de wereld van politiek en media laat dit boek zien hoe je strategisch gebruik én misbruik kunt maken van taal.