Lezing | Opening fototentoonstelling

Rapenburg 28
2311EW Leiden

'Een heuvel met uitzicht. Tien jaar opgravingen op Horvat Kur/Galilea'

Op donderdag 26 september wordt in het Rijksmuseum van Oudheden de fototentoonstelling 'Een heuvel met uitzicht. Tien jaar opgravingen op Horvat Kur/Galilea' geopend door prof.dr. Jürgen Zangenberg. Na de opening spreekt prof.dr. Eric Ottenheijm (Universiteit Utrecht) de jaarlijkse Egeria-lezing uit. Aansluitend is het mogelijk om de fototentoonstelling te bezichtigen onder het genot van een drankje.

Programma

16.30   Opening fototentoonstelling en korte toespraak door prof.dr. Jürgen Zangenberg

16.45   Egeria-lezing 2024 door prof.dr. Eric Ottenheijm (Department of Philosophy and Religious Studies, Universiteit Utrecht):
De wereld van de Rabbijnen en de recente synagogenarcheologie' (werktitel)

17.30   Borrel, mogelijkheid de fototentoonstelling te bezichtigen

18.00   Einde

Kinneret Regional Project

Zon, stof en heel veel verhalen – dat was het Kinneret Regional Project, onze opgraving vlakbij het Meer van Galilea. Tien jaar lang, tussen 2008 en 2018, was een zeer divers internationaal team van vrijwilligers, samen met een brede academisch staf, bezig om inzicht te krijgen in hoe een Galilees dorpje in elkaar zat en hoe de mensen daar leefden in de Oudheid - toen de Romeinen over het land heersten, toen niet ver van Horvat Kur Jezus van Nazareth zijn volgelingen verzamelde en toen een paar generaties later Rabbijnen debatteerden over wat het betekent om Jood te zijn. Maar het nameloze dorpje op de heuvel van Horvat Kur lag in de schaduw van de grote centra. Het heeft daarom gelukkig zijn eigen verhalen te vertellen, vooral dankzij de ontdekking van een synagoge uit de 4e tot 7e eeuw n.C. en de vondsten die het Kinneret Regional Project hier gedaan heeft. En ook wij, de deelnemers, hebben heel unieke dingen beleefd: Russen en Amerikanen werkten, zweetten en zongen samen; Finnen en Roemenen leerden elkaar kennen en begrepen hoe groot en veelzijdig de EU inmiddels was geworden, en Israelische burgers en wetenschappers kwamen langs om te zien wat de Europeanen nu weer voor nieuws hadden gevonden. En ik, een van de directeuren en terugkijkend naar deze 10 jaren, realiseer me steeds meer hoe snel de wereld toch aan het veranderen is. Inderdaad, deze heuvel biedt uitzichten (en inzichten) naar meerdere richtingen. Kom, kijk en laat je verrassen!

Prof. dr. Jürgen K. Zangenberg
Hoogleraar Geschiedenis en Cultuur van het antieke Jodendom en het Vroege Christendom Universiteit Leiden
Co-Director Kinneret Regional Project (www.kinneret-excavations.org), een academisch consortium van de universiteiten van Bern, Helsinki, Leiden en Tulsa/OK

Binnenkort vindt u op deze pagina een aanmeldlink.

Opgravingen in Horvat Kur