Lezing

Achtste Indische Letteren-lezing: Verhalen van Merdeka!

vrijdag 27 september 2024
wordt nog bekendgemaakt
Zaal
ntb

Op vrijdag 27 september 2024 zal de Achtste Indische Letteren-lezing plaatsvinden. Dit jaar zal dr. Petra Boudewijn, universitair docent moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Leiden, de lezing verzorgen onder de titel: Verhalen van Merdeka! De literaire verwerking van de Indonesische dekolonisatie.

Op 17 augustus 1945 verklaarde Indonesië zich onafhankelijk, maar die onafhankelijkheid werd niet zonder slag of stoot geaccepteerd door Nederland en leidde, zoals bekend, tot een bloedige dekolonisatieoorlog die jaren zou duren. De verwerking van de Indonesische dekolonisatie is momenteel een veelbesproken onderwerp. Niet alleen heeft Nederland onlangs ‘diepe’ excuses gemaakt voor de oorlogsmisdaden gepleegd in Indonesië, ook kunnen boeken, films, documentaires, lezingen en podcasts over de dekolonisatie inmiddels op grote publieke belangstelling rekenen.

De Indonesische dekolonisatie is geregeld het onderwerp van literatuur, meer specifiek van herinneringsliteratuur: teksten die uitdrukking geven aan persoonlijke of collectieve herinneringen, vaak rondom belangrijke historische gebeurtenissen, traumatische ervaringen, of cruciale momenten in het leven van een auteur of de geschiedenis van een gemeenschap. Herinneringsliteratuur over Indonesië vormt niet alleen een instrument om perspectieven, ervaringen en herinneringen vast te leggen, maar ook om die door te geven en onder de aandacht te brengen van de samenleving.

In deze lezing staat centraal hoe de Indonesische dekolonisatie vanuit verschillende standpunten wordt belicht, niet alleen in herinneringsliteratuur van Nederlandse auteurs, maar ook in die van Indonesische, Indische en Molukse schrijvers. Te denken valt aan literaire werken van Alfred Birney, Paula Gomes, Basuki Gunawan, Hella Haasse, Vincent Mahieu en Sylvia Pessireron. Daarnaast zal worden ingegaan op de plek van deze verhalen binnen de Nederlandse letterkunde en herinneringscultuur.

Belangstellenden worden van harte uitgenodigd om deze lezing bij te wonen. De lezing vindt plaats van 16.15 tot 17.00 uur. De zaal wordt later bekendgemaakt. De toegang is gratis.