Geurbeleving in de Hortus Botanicus

Hortus botanicus
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Op zaterdag 13 juli opent in de Hortus botanicus Leiden de Geurbeleving. Hier kan jong en oud door te zien, ruiken en doen ontdekken wat de rol van geur in de natuur is. Aan de hand van onder andere enkele kroonjuwelen van de Hortus, zoals de Amorphophallus, leren bezoekers wat de verschillende functies van geur zijn. Zo schrikken bepaalde planten die aantrekkelijk ruiken voor de mens, insecten juist af.

De Geurbeleving vindt plaats in de Oude Sterrewacht op het terrein van de Hortus, en is onderdeel van het geurjaar van de Hortus. Heel 2024 is er in de tuin en kassen van alles te ruiken en zijn er speciale activiteiten. In de Geurbeleving staat de beleving van zowel plant, dier als mens centraal.

Programma

Onderstaande activiteiten worden op meerdere data gehouden. Klap een programmaonderdeel uit voor meer informatie.

Op zaterdag 13 en zondag 14 juli geven de Hortusimkers bij de Geurbeleving een kijkje achter de schermen tijdens de Landelijke Open Imkerijdagen. Van 11.00 tot 16.00 uur kunnen bezoekers ervaren hoe bijenwas ruikt, honing proeven en kaarsen rollen. Om 11.00 uur, 13.00 uur en 15.00 uur geeft imker Fred een rondleiding door de tuin over de rol van geur, inclusief een bezoek aan de imkerij. Deze rondleiding kost € 5.

Aanmelden Imkerijdagen

Op vrijdag 19 juli en vrijdag 2, 9 en 23 augustus zijn er Geurworkshops in het speciale Geuratelier bij de Geurbeleving. Tijdens deze workshops ervaren deelnemers wat geur met hen doet en gaan ze op zoek naar een geur die bij hen past. Ze gaan naar huis met een door hen zelf bestempeld geurzakje met de favoriete geur. De workshop wordt begeleid door deelnemers van Phila del Art, een leer- en werkplaats voor beeldende kunst te Leiden (Philadelphia Zorg).

De workshops zijn van 11.15-12.15 uur, 13.30-14.30 uur en 14.45-15.45 uur en kosten € 5, inclusief materiaal en kopje kruidenthee en exclusief Hortusentree.

Aanmelden Geurworkshop

Vanaf zondag 18 augustus geeft illustratrice Noam Hen elke zondag een tekenworkshop waarin geuren en de herinneringen en emoties die deze oproepen centraal staan. Bezoekers wandelen met materiaal naar eigen keuze (kleurpotlood, oliepastel of anders) in de hand door de Hortus en maken visuele representaties van geuren en de bijbehorende herinneringen. De Engelstalige workshop vindt plaats van 11.00-12.30 uur en van 13.00-14.30 uur en kost € 10 plus Hortusentree.

Aanmelden Tekenworkshop

In juli en augustus zijn er elke donderdag rondleidingen met speciale aandacht voor geur. De ervaren rondleiders van de Hortus vertellen het verhaal van de tuin en de rol van geur in de plantenwereld. De rondleidingen zijn om van 13.30-14.00 uur in het Nederlands en van 16.00-17.00 uur in het Engels en kosten € 5.

Aanmelden Donderdagrondleiding

De Hortus sluit het geurjaar af met een feestelijk science café over citrus op vrijdag 29 november van 13.30-16.00 uur. In en bij de Geurbeleving kunnen bezoekers citrushoning proeven en snuffelen tussen tweedehands plantenboeken. Ook kunnen ze, geïnstrueerd door oud-hortulana Carla Teune, een geurige pomander van mandarijn en kruidnagel maken om mee naar huis te nemen. Kunstenaar en microscopist Rob van Es toont preparaten van citrusplanten onder de microscoop. Deelname aan het evenement is gratis voor studenten.

Aanmelden Citrusevenement