Debat

Ruimte voor academisch debat: over het begrip genocide, het demonstratierecht en academische boycots

vrijdag 14 juni 2024
Bezoekadres
Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311ES Leiden
Zaal
C1.31

De situatie in Gaza en de bredere problematiek rondom Israël/Palestina heeft geleid tot vragen en grote tegenstellingen tussen mensen over hoe de situatie in het Midden-Oosten moet worden geduid en hoe daarop zou moeten worden gereageerd door andere landen, inclusief Nederland, en door de academische gemeenschap. Het is van belang dat er ook ruimte is voor academisch debat, juist voor deze moeilijke en gevoelige kwesties, en dat wij hier ook als rechtswetenschappers met elkaar over van gedachten wisselen op basis van wetenschappelijke en juridisch kennis die we veelal zelf in huis hebben. Met dit debat hopen we daaraan een bijdrage te leveren, hopelijk als startschot voor een serie van academische gesprekken in onze faculteit.

Voor wie?

De bijeenkomst is bedoeld voor medewerkers van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden en voor studenten die aan deze Faculteit studeren. Het maximum aantal deelnemers is 300 personen. Deelnemers dienen zich tevoren aan te melden.

Wanneer?

De bijeenkomst vindt plaats op vrijdag 14 juni van 10.00-13.00 uur in zaal C.1.31 van het Kamerlingh Onnes Gebouw.

Inhoud

Het eerste deel van de bijeenkomst heeft een informatieve insteek. Twee momenteel veelbesproken onderwerpen staan centraal. Larissa van den Herik zal de juridische kaders en ontwikkelingen uiteenzetten met betrekking tot het concept genocide; Marloes van Noorloos zal hetzelfde doen met betrekking tot het demonstratierecht. Na beide interventies is er ruimte voor vragen.

In het tweede deel van de bijeenkomst worden er door Jannemieke Ouwerkerk en Nadia Sonneveld enkele reflecties geboden voor een open discussie met elkaar over academische boycots en academische vrijheid, in de situatie van Israël/Palestina en meer in het algemeen.

Het tweede deel van de bijeenkomst zal voorts worden benut om op te halen over welke onderwerpen binnen onze Faculteit behoefte bestaat aan vervolggesprekken en/of lezingen, eveneens in verband met ofwel de situatie Israël/Palestina ofwel over andere belangrijke onderwerpen waar onze rechtswetenschappelijke kennis van nut voor kan zijn.

De bijeenkomst is tweetalig: de meeste presentaties zullen in het Nederlands zijn, maar met begeleidende informatie in het Engels. Vragen en opmerkingen kunnen zowel in het Nederlands als in het Engels worden geformuleerd.